גלריה

ספינת המעפילים סטרומה – MV Struma

לפני שבועות אחדים הלך לעולמו בשיבה טובה דויד סטוליאר בגיל 91 (שלושים באוקטובר 1922- אחד במאי 2014) דוד סטוליאר היה הניצול היחידי מתוך 769 נוסעים ואנשי צוות על סיפונה של ספינת המעפילים סטרומה. הספינה הידועה בשמה האחרון "סטרומה" היא ספינת מעפילים שנשאה על סיפונה כ-769 פליטים יהודים. הספינה סטרומה טורפדה והוטבעה בים השחור בידי צוללת סובייטית. טביעת כל נוסעי האנייה ואנשי הצוות (למעט אחד) נחשבת לאחד מהאסונות הגדולים בתולדות ההעפלה לארץ ישראל. לא מעט נכתב על קורות הספינה סטרומה בדרכה מקוסטנצה דרך הים השחור לאיסטנבול, הסגר והמצור אשר הוטלו עליה בנמל איסנטבול, גרירתה אטומת הלב ואולי אף הקונספירטיבית ללב ים והטבעתה בידי צוללת סובייטית בבוקרו של יום בחודש פברואר 1942. על אף שבנמצא מעט מאוד עדויות בכלל ואף פחות מכך עדויות אמינות, התמונה הכללית ידועה ומוכרת. אולם מנגד.. פרטי כלי השייט, ההיסטוריה של הספינה ושרשרת גלגוליה מיום בנייתה במספנה על גדת נהר טיין באנגליה ועד טביעתה כשבעים וחמש שנים מאוחר יותר בים השחור בתורכיה ידועים פחות. מטרת רשומה זו להציג באופן מסודר ככול הניתן את ההיסטוריה של הספינה.

 הספינה קסנטה (SS Xantha) בראשית דרכה לימים ולאחר שמות רבים הוענק לספינה שמה האחרון סטרומה

הספינה קסנטה (SS Xantha) בראשית דרכה לימים ולאחר שמות רבים הוענק לספינה שמה האחרון סטרומה

במקור נבנה כלי השייט האמור בעבור בן אצולה אנגלי במספנות פאלמר (Palmer's Ship Building) בצפון מזרח אנגליה על גדת נהר הטיין. (Tyne river)   הספינה נבנתה בשנת 1867 תחת השם "קסנטה" (Xantha) הספינה קסנטה (לימים סטרומה) נבנתה כיאכטת פאר בעלת גוף ברזל ומערך תרנים ומפרשים מסוג סקונר (schooner rig vessel) . בנוסף למערך המפרשים המרשים הייתה הקסנטה מצוידת במנוע קיטור. שילוב התכונות הללו בבנייתה, גוף הברזל ומנוע קיטור הפכו אותה למשוכללת מהירה וחדשנית במיוחד (בעת ההיא). הקסנטה הייתה חידוש גדול בתקופתה ואחת מחלוצות "דור הברזל" בבניית כלי שייט בעולם.

תחת דגל אנגליה השתתפה ה – "קסנטה" בתחרויות שייט ושימשה את בעליה שימוש פרטי כדרכן של יאכטות. כפי הנראה שטה הספינה עד שנת 1900 (בקירוב) כיאכטה מפרשית. ע"פ התחקיר והמקורות נראה שסביב 1901 עברה מבעלות אנגלית ושימוש פרטי לנושאת דגל יווני ושימוש מסחרי. בנקודת זמן מסוימת ולא ידועה (כרגע) כנראה לאחר שנת 1901 תחת דגלה היווני חל שינוי מהותי במבנה כלי השייט, אין מידע מסודר "איפה וכיצד" אולם מיאכטה בעלת מערך מפרשים ומנוע עזר הפכה הספינה לכלי שייט ממונע בכוח מנוע הקיטור המקורי בלבד. מיאכטה מפרשית הפך כלי השייט להיות ספינה מנועית. וכפי הנראה משימוש פרטי תחת דגלה האנגלי הפכה הספינה לספינה מסחרית תחת דגל יווני יותר משלושים שנה לאחר השקתה בשנת 1867. תחת דגלה היווני כנראה עבדה הספינה האמורה כספינת תיור באזור האיים היווניים למשך זמן רב נוסף, לאחר מכן וברבות השנים הלך מצבה והדרדר, עובי דופן גוף הברזל נשחק, שעות המנוע המרובות הפכו את מנוע הקיטור המקורי שלה ל "עייף" וטובעני מבחינת טיפולים ותיקונים (לימים הוחלף המנוע המקורי באחר) וערכה כספינת עבודה מסחרית ירד ונשחק בעבור בעליה. כנראה בשל סיבות וגורמים אלו נמכרה לימים שוב ועברה ממיקומה באזור האיים היוונים צפונה יותר לעבוד כנראה על גדות נהר הדנובה ברומניה למשך זמן נוסף תחת דגל בולגריה. תחת דגלה הבולגרי ושמה (הלפני אחרון) מקדוניה נרכשה הספינה ע"י סוחר ספינות בשם פנדליס אשר לאחר מאמצים וזמן מה מכר אותה לידי מארגני ההפלגה העתידית לארץ ישראל. הספינה תחת דגלה הבולגרי נמכרה והחליפה שמה לסטרומה ודגלה לדגל פנמה. דגל נוחות אשר כנראה היה קל ונוח לרישום.

כלי השייט האמור החליף מספר שמות לאורך היסטוריית השייט שלו, בשמה הראשון קסנטה שם השקתה באנגליה ב1867 (Xantha) ולאחר מכן הייתה ידועה כ -סוליאסט (Sölyst) ולאחר מכן ישנו תיעוד על השם סיי מייד (Sea Maid) ולאחר מכן קפיראוס, כנראה תחת דגל יווני בשם זה (Kafireus) ולאחר מכן אספרוס (Esperos) ובשם הלפני אחרון אשר הוענק לה   ה – מקדוניה (Makedoniya) שם הספינה מקדוניה היה שם הספינה בטרם נרכשה ע"י תנועת הרוויזיוניסטים אשר העניקו לה את שמה האחרון והידוע הסטרומה. (הסטרומה הוא נהר גדול בבולגריה על שמו של נהר זה נקראה הספינה סטרומה).

ב 23 לחודש פברואר 1942 נגררה הספינה סטרומה ע"י גוררת נמל טורקית אל מחוץ לנמל וננטשה על מטענה האנושי בלב הים השחור, בבוקרו של יום ה 24 לחודש פברואר 1942 נורתה הספינה סטרומה ע"י טורפדו אשר שוגר מצוללת סובייטית וטבעה במקום.  מתוך 769 נוסעיה נותר ניצול יחיד. דויד סטוליאר לו מוקדשת רשומה זאת.

SS Xantha

SS Xantha

הספינה סטרומה – MV Struma

איור של הספינה אקסנטה (Xantha) כפי שצייר אמן איטלקי מפורסם במפרץ נאפולי איטליה

איור של הספינה אקסנטה (Xantha) כפי שצייר אמן איטלקי מפורסם במפרץ נאפולי איטליה

סקיאטוס יוון 1910 גלויה המראה את הספינה בגרסה מאוחרת וללא מערך המפרשים  - Skiathos Island Greece 1910

סקיאטוס יוון 1910 גלויה המראה את הספינה בגרסה מאוחרת וללא מערך המפרשים – Skiathos Island Greece 1910

הספינה סטרומה – MV Struma

הספינה באי סקיאטוס יוון, תמונה נדירה  שאיתר  גדי גולן במהלך תחקיר מקיף יותר ורחב  על הספינה סטרומה אשר עליו הוא עובד בימים אלו - The vessel (MV Struma research by Gady Golan )  in skiathos island

הספינה באי סקיאטוס יוון, תמונה נדירה שאיתר גדי גולן במהלך תחקיר מקיף יותר ורחב על הספינה סטרומה אשר עליו הוא עובד בימים אלו – The vessel (MV Struma research by Gady Golan ) in skiathos island

The vessel name: SS Xantha – SS Sölyst – SS Sea Maid – SS Kafireus – SS Esperos –  SS Makedoniya – MV Struma

כרטיס הפלגה דויד סטוליאר

כרטיס הפלגה דויד סטוליאר

 

ספינת המעפילים סטרומה - MV Struma

ספינת המעפילים סטרומה – MV Struma

stroma ship in istanbul harbour january 1942 - הספינה סטרומה בנמל איסטנבול תורכיה ינואר 1942

stroma ship in istanbul harbour january 1942 – הספינה סטרומה בנמל איסטנבול תורכיה ינואר 1942

 The ship captain Gorbatenco potrait - קברניט הספינה סטרומה גורבצ'נקו פוטרייט

The ship struma – captain Gorbatenco potrait – קברניט הספינה סטרומה – גורבצ'נקו פוטרייט

The ship captain Gorbatenco potrait

קברניט הספינה סטרומה גורבצ'נקו פוטרייט

הטבעה ע"י טורפדו בים השחור הספינה סטרומה – sunk by torpedo – MV Struma

Submarine of the ShCh (Scuka) class

Submarine of the ShCh (Scuka) class –

Щ-213 (transliterated as Shch-213 or sometimes SC-213) was a Soviet Navy Shchuka-class submarine, Type X

מצ"ב דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל, במסמך זה תיאור מעמיק ומפורט על קורות הספינה סטרומה בימים בהן הייתה עגונה בנמל איסטנבול ובטרם נגררה ללב ים והוטבעה בידי הצוללת הסובייטית.

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

דוח המחלקה המדינית של הסוכנות שנמסר לרב הראשי הספרדי הרב בן ציון עוזיאל

עיתון דבר מוסיפים לשאול על הסטרומה

עיתון דבר מוסיפים לשאול על הסטרומה

מיצרי הבוספורס נמל איסטנבול והים השחור

מיצרי הבוספורס נמל איסטנבול והים השחור

נתונים ומבנה כללי של הצוללת הסובייטית אשר הטביעה את הספינה סטרומה בים השחור.

Submarine of the ShCh (Scuka) class - הצוללת הסובייטית אשר לה מיוחסת הטבעת הספינה סטרומה בים השחור בפברואר 1942

Submarine of the ShCh (Scuka) class – הצוללת הסובייטית אשר לה מיוחסת הטבעת הספינה סטרומה בים השחור בפברואר 1942

Щ-213 (transliterated as Shch-213 or sometimes SC-213) was a Soviet Navy Shchuka-class submarine, Type X. She was built at the Sudostroytelnyi zavod imeny 61 kommunara in Mykolaiv, Ukrainian SSR, and entered service in October 1938 with the Soviet Black Sea fleet. In October 1942, Shch-213 struck a sea mine and sank with all hands. USSR , Yard number: 1037 , Laid down: 4 December 1934, Launched: 13 April 1937, Commissioned: 31 October 1938, Out of service: 14 October 1942 ,Fate: sunk by sea mine, Status: wreck, General characteristics, Class & type: Shchuka-class submarine, Type X, Displacement: 577 tons surfaced. 702 tons submerged, Length: 57.00 metres (187.01 ft), Beam: 6.20 metres (20.3 ft), Draught: 3.78 metres (12.4 ft) Propulsion: 2 shaft diesel electric, 1370 bhp diesel, 800 bhp electric, Speed: 12.5 knots (23.2 km/h; 14.4 mph) on the surface;6.3 knots (11.7 km/h; 7.2 mph) submerged. Range: 6,000 nautical miles at 8 knots (15 km/h; 9.2 mph) Test depth: 300 feet- 91 m

Iftach Kozik Maritime Blogger Seven Seas

Mob: 0522500154 Emil: iftachkozik@gmail.com

 

7 תגובות ל-“ספינת המעפילים סטרומה – MV Struma

  1. נמרוד ארז

    יפתח יקירי. כרגיל אתה מביא חומרים מענינים. נחמה קטנה על הצוללת המטבעת שירדה למצולות על ציוותה ממפגש עם מוקש. זה לא ניתפס שכלי מלחמתי יורה על אניה מלאה באנשים חפים מפשע. לדעתי רדוד שם. מישהו צלל על הסטרומה?

  2. כן צללו על הסטרומה. הנכד של הניצול סטוליאר צלל עליה צלילה טכנית (בסביבות תשעים למאה מטר) עומק. יש תיעוד מסודר על הצלילה. לא בטוח אם צללו לאחר מכן.. חומר על הצלילה אולי אביא בהמשך בתוך כדי עדכון הרשומה.. יש המון מה לכתוב על הנושא אבל בתור התחלה ראוי היה לעשות קצת סדר בפרטי הספינה ולאחר מכן לעבור לחומרים נוספים.

  3. על הסטרומה צלל צלילה טכנית GREG BUXTON הנכד של דוד סטוליאר
    בקישור המצורף ניתן לראות את שרידי הצוללת הסובייטית לאחר שהוטבעה בעצמה כנראה בידי הגרמנים:

  4. מרתק…כמו תמיד אצלך :-))

  5. דוד מושלי

    מספר ”סיכת חובל” שלי, זהה למספר הנוסע של סבתי, שרה זיסמן, שנירצחה ב”סטרומה”, ע”י הרוסים, בחסות הבריטים, התורכים, ולצהלת הפשיסטים הרומנים, האיטלקים ושאר הנאצים ושונאי היהודים בעולם.

כתיבת תגובה