גלריה

הספינה הציונית הראשונה

ספינה, ראוי לה לשוט ליעד מתוכנן בנתיב ידוע. אל הבלתי צפוי בנתיבה יינתן מענה במקצועיות וימאות צוותה ובניסיון הים של הקברניט שקיבל את הגה לידיו…           בימים אלו, נראה כי "הספינה הציונית" איבדה כיוון. המצפן מסוחרר, היעד לא ברור ולא ידוע.  שעה יפה להביט לאחור, למקורות..


אז מי הייתה הספינה הציונית הראשונה???

1. הספינה פטורא ספינת החכמים – בספרו האוטופי "אלטנוילנד" של הציוני הידוע בנימין (זאב הרצל) רקח הנ"ל ספינה דמיונית לחלוטין (בדמיונו) העניק לה שם, פטורא (עתיד בספרדית) והשיט אותה למסע תענוגות דמיוני ומתוקשר היטב. מסלולה של ספינת הפאר יצא לדרך מאיטליה ולעבר המדינה העתידה. על סיפונה תכנן הרצל להשיט ערב רב של הוגי דעות, חכמי העת, פובליציסטים, ממציאים, אנשי תרבות וסלב של התקופה האמורה (1920 לערך). מטרתו של הרצל (חוזה המדינה) הייתה להציג את הרעיון הציוני בעבור אותם אנשי מפתח שהוזמנו לשייט התענוגות המפואר של הספינה פטורא בשיוטה אל עבר ארץ הקודש. וכן, סמליות הופעת הספינה במימי הים התיכון כסמל לתקופה חדשה, חשיפת אנשי הרוח לרעיון הציוני, פרזנטציה ושיווק גרילה אקטיבי של ראשית מימוש הרעיון (הציוני) מינוף אנשי רוח אלו להיות בית יוצר להגות מקורית והשראה מקומית למפעל הציוני בראשית דרכו. (להזכיר.. הספינה פטורא יציר דמיונו של בנימין זאב הרצל, מעולם לא שטה לשום מקום מחוץ לדפי ספרו הידוע) מתוך הספר: "עשיתי חוזה עם הפקיד הראשון של לשכת מסעות אנגלית, ואודיעהו את מערכי ליבי, וכעבור ארבעה עשר יום הציע לפני את רשימת ההוצאות, את תבנית הבנין ואת פתשגן כתב החוזה. אז שכרתי את האוניה החדשה והמהודרת האיטאלקית "פוטורא" ההולכת בין ניאפל ובין אלכסנדריא. האוניה נועדה להיות נכונה בגינוא ביום החמשה עשר לחדש מרס ולהיות ערוכה בעדנו במשך ששה שבועות". בהגיע הספינה לחופי הארץ, עגנה בנמל יפו ואת פניה קיבלו מכובדים מקומיים. עת עגינת הספינה בנמל יפו שימש את נוסעיה לסיור ברחבי האוטופיה המקומית. הרצל אשר ראה בחזונו את ארץ ישראל כארץ לחוף ימים, כתב: "גם יתר סגלות הארץ, ארך גדות ים, מקום המצאה על פרשת דרכים בין אירופא ואסיה – כל אלה יחד משכו בעלי החרשת הלום בעבותות תאוות הזהב". חוויות ביקורה של ספינת החכמים בארץ ישראל וקורות נוסעיה, הועלו על הכתב בעיתון יומי שנדפס על סיפון הספינה העוגנת בנמל יפו והופץ לכול עבר באמצעי התקופה. המסע הדמיוני זכה להצלחה עצומה ותוכנן לשוב על עצמו כל 25 שנה. (חזונו הימי של הרצל בא לידי ביטוי גם במילותיו של דוד בן גוריון, ציוני ידוע בזכות עצמו, על המרחב הימי הישראלי והתועלת העתידה ממנו). לא בטוח שבשנות קיום המדינה חזון ימי זה בא לידי ביטוי במלוא הדרו.

הרצל על סיפון אוניה בדרכו לביקור (אמיתי) בארץ ישראל. להזכיר, "הספינה פטורא" ספינה דמיונית בהחלט, מעולם לא שטה לשום מקום אלא בין דפי הספר אלטנוילנד.

הרצל על סיפון אוניה בדרכו לביקור (אמיתי) בארץ ישראל. להזכיר, "הספינה פטורא" ספינה דמיונית בהחלט, מעולם לא שטה לשום מקום אלא בין דפי הספר אלטנוילנד.

הרצל על סיפון אוניה בדרכו לביקור (אמיתי) בארץ ישראל. להזכיר, "הספינה פטורא" ספינה דמיונית בהחלט, מעולם לא שטה לשום מקום אלא בין דפי הספר אלטנוילנד.

הרצל על סיפון אוניה בדרכו לביקור (אמיתי) בארץ ישראל. להזכיר, "הספינה פטורא" ספינה דמיונית בהחלט, מעולם לא שטה לשום מקום אלא בין דפי הספר אלטנוילנד.


2. אניית הקיטור פרזידנט ארתור – במרץ 1900 הכריזה חברת הספנות "קו המבורג אמריקה" על בניית עשרים ושתים אוניות קיטור גדולות וחדשות. אונית הקיטור קיאאוטצ'ו ( SS Kiautschou בשמה המקורי) הייתה אחת הגדולות באוניות הללו בעלת תפוסה של 10,200 טון ברוטו. עד מלחת העולם הראשונה תפקדה האוניה כסוחרת, לאחר מכן ובשנות מלחמת העולם הראשונה שירתה תחת דגל הצי האמריקאי בשמה הידוע פרינסס מתוקיה (USS Princess Matoika) בשנת 1922 הוחלפה הבעלות על הספינה ושמה שוב שונה להיות פרזידנט ארתור. תחת שמה הנ"ל (SS President Arthur) נרכשה הספינה בתאריך התשיעי באוקטובר 1924 ע"י חברת ספנות יהודית וחדשה אשר נקראה "קו אמריקה פלסטין". חברת הספנות היהודית חנכה קו ספנות מניו יורק מזרחה לכיוון ארץ הקודש ויצאה להפלגת הבכורה במרץ 1925. קהל רב של כ – 15,000 איש חנך את יציאת הספינה בתפילות ומזמורים (באנגלית וביידיש) להפלגת הבכורה מנמל ניו יורק. הספינה פרזידנט ארתור הייתה הראשונה להניף בלב ים בשנת 1925 דגל ציוני והראשונה לתת תפקידי קצונה רשמיים לנשים אשר שירתו על סיפונה. ב – 1927 לאחר שירות יחסית קצר בקו הספנות היהודי נמכרה שוב והחליפה (שוב) את שמה ל – "אוניית הקיטור העיר הונוללו" (SS City of Honolulu ) ולבסוף נגרטה בשנת 1933.

USS Princess Matoika underway 1919

USS Princess Matoika underway 1919

הדגל הציוני הראשון על ספינה בלב ים, קו אמריקה פלסטין. - American Palestine Line flag

הדגל הציוני הראשון על ספינה בלב ים, קו אמריקה פלסטין. – American Palestine Line flag

SS President Arthur

SS President Arthur

American Palestine Line - SS President Arthur

American Palestine Line – SS President Arthur

American Palestine Line - SS President Arthur

American Palestine Line – SS President Arthur


3. האנייה תל אביב – אונית הקיטור "תל אביב" נבנתה במקורה בהמבורג גרמניה בשנת 1904 (ע"י חברת Reiherst'g Schiffsw ) ידועה בשמותיה הקודמים: Hohenstein , ex Colonia, ex Polynesia . האוניה "עשתה היסטוריה" ציונית ב-17 במאי 1935 בהיותה הספינה הראשונה אשר נרשמה תחת מרשם הדגל הישראלי במשרד הספנות בחיפה. א\ק תל אביב הייתה ספינת נוסעים ומטען כללי, פעלה בארץ ישראל בין השנים 1935 – 1936 והניפה את דגל צי הסוחר המנדטורי. מספר הרישום שלה היה א\ק 1. נרכשה לימים על ידי "חברת ספנות ארץ-ישראלית" (Palestine Shipping Co. Ltd), ויעודה הובלת נוסעים בין טריאסט איטליה לנמל חיפה בישראל. על סיפון האוניה היו תאים מפוארים באופן יחסי ומרווחים, יועדה להשיט בתנאי נוחות כ – 400 נוסעים על סיפונה והפליגה בתדירות של אחת לשבועיים במסלולה הים תיכוני. אחד עשר אנשי צוות יהודים שירתו על סיפונה בהפלגתה הראשונה לנמל חיפה ועל ציוותה היהודי פיקד רב חובל גרמני. משך זמן פעילות ספינת הקיטור "תל אביב" היה קצר למדי, תחרות עיסקית להובלת נוסעים בקו האמור הובילה את החברה המתחרה "לויד טרייסטינו", לשבור את השוק ולהוריד מחיר בצורה דרסטית ויצרה מצב שאתו לא יכלה ספינת הקיטור "תל אביב" להתמודד עיסקית. מסיבה זאת נסגר קו הספנות האמור טריאסט \ חיפה בנובמבר 1936 והאוניה "תל אביב" נמכרה לחברת ספנות יפנית, נמחקה ממרשם האוניות הישראלי בחיפה, וכפי הנראה טבעה מאוחר יותר ב 1944 באוקיאנוס ההודי. (ע"פ אינדקס האוניות, רב חובל הלל ירקוני).

אונית הקיטור תל אביב

אונית הקיטור תל אביב

האוניה תל אביב - צילום: צבי (הוגו) הרץ.

האוניה תל אביב – צילום: צבי (הוגו) הרץ.

האוניה תל אביב - צילום: צבי (הוגו) הרץ.

האוניה תל אביב – צילום: צבי (הוגו) הרץ.

אונית הקיטור תל אביב - SS TEL AVIV SHIP

אונית הקיטור תל אביב – SS TEL AVIV SHIP

אונית הקיטור תל אביב - SS TEL AVIV SHIP

אונית הקיטור תל אביב – SS TEL AVIV SHIP

אונית הקיטור תל אביב - SS TEL AVIV SHIP

אונית הקיטור תל אביב – SS TEL AVIV SHIP

יפתח קוזיק – Iftach Kozik

International Yacht Brokerage

נייד:  Mobile: 0522500154

מייל: E-Mail: Iftachkozik@gmail.com

6 תגובות ל-“הספינה הציונית הראשונה

  1. יפתח-מעניין ביותר.כל הכבוד

  2. אבא שלי ביחד עם דודי וסבי (שהיה טבח) עבדו על האניה תל-אביב בקו טרייסט-תל-אביב

  3. סבי וסבתי בתם ובנם [שהוא אבי] הגיעו באונית תל-אביב לנמל חיפה ב4.3.1936
    באותה הפלגה עלה מי שהיה אח"כ שר הפנים הראשון בממשלת ישראל – יצחק גרינבלום

  4. יפתח, תודה על העבודה המעולה ועל האינפורציה החשובה. דודי הרברט שטיין עלה לארץ ביוני 1935 על סיפון האוניה הזאת.
    הוא הגיע לפלסטינה שישה חודשים קודם ב-24 לינואר 1935 על סיפון האוניה 'סטר ברמן'. יש לך אולי אינפורמציה על האוניה הזאת? מהיכן היגיע ומי ומה היה על סיפונה?
    תודה רבה!

כתיבת תגובה