גלריה

אלטלנה סקר גוף – Altalena lst 138 Condition Survey

אלטלנה סקר גוף – Altalena Condition Survey 

מאת: יפתח קוזיק (שבעת הימים)  הצורך לערוך סקר גוף בכלי שייט נובע בדרך כלל מרצונו של גורם זה או אחר (קונה, מוכר,מזמין עבודה, חברות צלילה, חברות חילוץ, בעלי אוניות, חברות ביטוח ועוד) לקבל דו"ח מקצועי שישקף את מצבו של כלי השיט הנבדק. על בסיס הדו"ח המתקבל ניתן יהיה לקבל החלטות הן ברמה הטכנית והן ברמה העסקית בנוגע להתקדמות והצעדים הדרושים בהתאם למטרות מזמין הסקר. הצורך לערוך דו"ח שכזה הנקרא בעגה המקצועית "סקר גוף" (Condition-Survey) לספינה אלטלנה נובע מתוך הרצון לשער בצורה הטובה ביותר על בסיס האינפורמציה, הנתונים הקיימים והנסיון הרב שנצבר מה מצבה הטכני של הספינה כעת לאחר טביעתה?  נקודת ההתחלה של סקר גוף זה נשענת על מקורות טכנים אשר בנמצא, שרטוט כלי השייט וניתוח הסטנדרט הצבאי על פיו נבנתה הספינה אלטלנה, ידוע כי ספינות פלדה בכלל וספינות פלדה הנבנות על פי סטנדרט צבאי בפרט עשירות בפחמן (מבנה הפלדה של גוף כלי השייט עשיר בפחמן) הנחת עבודה זאת עשויה לשפוך אור על משך זמן חיי הספינה על קרקעית הים בעומק בו היא נמצאת בתנאי העדר חמצן, לנתון זה ניתן להוסיף נסיון רב בצלילה לאוניות ברזל טבועות ועבודה עליהן מתחת למים, באופן כללי ניתן לומר שבעומק רב "חיי המדף" של כלי שייט הבנוי מברזל הוא מאות שנים (בשבדיה חולצה ספינה צבאית העשויה מעץ אשר שרידותו נמוכה בהרבה מברזל כ -300 שנה לאחר טביעתה , הספינה וואזה)  על פי נתונים אלו הנחת העבודה שלנו היא שמצב כלי השייט כאילו "קפא" על ציר הזמן מרגע טביעתה ועד היום, ניתן לשער שמצבה דומה מאוד למצב בו הייתה ברגע הטביעה מבחינה טכנית מקצועית, הנחת עבודה זאת יש לשכלל ביחד עם נתונים נוספים אשר השפיעו על מצב כלי השייט בעיקר בתקופת ההחפה האחרונה של הספינה על חוף הים בתל אביב. עיקר הנזק לגוף הספינה ומערכותיה נגרם בשל ארועי השנה שחלפה מרגע עליית הנחתת אלטלנה על חוף הים ועד רגע הטבעתה ביד חיל הים הישראלי הצעיר כשנה מאוחר יותר. במשך תקופת זמן זאת ניזוק גוף הספינה בשל שלוש סיבות עיקריות. בשל הארועיים שהתרחשו על סיפונה פרצה אש חזקה אשר התעצמה כתוצאה מהתלקחות התחמושת בבטן האונייה. להבנתנו בנקודת זמן זאת יצאה הספינה מכשירות מבצעית והפכה לאונייה טרופה על חוף הים. האש והפיצוצים על סיפון כלי השייט עשויים היו לגרום להחלשות מבנה גוף הברזל במידה מסויימת. הגורם השני שהשפיע בצורה ניכרת על מצב כלי השייט הוא מיקומה על שפת הים. במקום חשוף לרוחות, גלים מלח ים ושחיקה טבעית. במשך תקופה זאת נחלד גוף הספינה, נשחק עובי הדופן של גוף כלי השייט ובמידה רבה ניתן לומר שתקופה זאת הייתה בעלת השפעה שלילית ניכרת על מצב גוף כלי השייט מערכותיו ומכלוליו. הגורם השלישי והעיקרי הוא הגורם האנושי. מסיבות טכניות מקצועיות נאלצו המחלצים להפחית במידה ניכרת ממשקל גוף הספינה בכדי להצליח לגרור אותה מערבה לעומק ציפה עצמאי.  מסיבות אלו נחתך חלק ניכר מגוף הספינה (מעל קו המים בלבד) בעיקר באזור חרטום כלי השייט והסיפון העליון.  בטרם החלו עבודות ההכנה לחילוץ הספינה הייתה ההאלטלנה גוף שלם אם כי לא כשיר לשייט. בסופן של ההכנות הללו הפכה הספינה אלטלנה לשדרית קוער ודפנות ברזל אשר אינן דומות כלל לקווי המתאר המקוריים של כלי השייט. האלטלנה נגררה ע"י שני כלי שייט של חיל הים. ספינת חיל הים ק – 20 וספינה צבאית נוספת אשר כונתה "הגוררת האפורה". בתוך שעות אחדות מרגע צאת השיירה מערבה ותוך כדי הפעלת שלוש משאבות בבטן האלטלנה אשר שאבו את המים שנכנסו מתוך אזורים אשר לא נאטמו הרמטית, הגיעה השיירה לאתר ההטבעה הנבחר. פעולת המשאבות הופסקה, מאזן הציפה החיובי של האלטלנה הדרדר עד לנקודה בה משקל גופה עלה על נפח האויר שהציף אותה והיא שקעה לקרקעית הים  מקום בו היא מונחת עד עצם היום זה. בימים אלו עובדים על הכנת סקר גוף אשר יעלה לאוויר ויהיה זמין לעין כול. מירב האינפורמציה אשר ברשותנו תועלה לדו"ח סקר גוף זה.

לתשומת לב: החומר המובא ברשומה זאת ניזון ממקורות שונים בארץ ובחו"ל. ייתכנו טעויות וחוסר דיוק בפרטים. באם יש בנמצא אינפומציה חדשה העשויה לשפוך על הנתונים והמאורעות נשמח לקבלה על מנת לדייק ככול הניתן בכתיבה ותעוד סדר ואופן המאורעות כפי שהתרחשו במציאות.

תמונה היסטורית של רגע הטבעת האלטלנה הרחק מערבה מחופי הרצליה בלב ים. בתמונה נראת ספינת הנשק אלטלנה ברגעי הציפה ההאחרונים שלה, ירכתיי הספינה עדיין מעל קו המים שניות ספורות בטרם ירדה למצולות ים. התמונה ההיסטורית התגלתה במהלך תחקיר שנערך על ידי חברת "ים יפוא" ובלוג "שבעת הימים" בשנת 2011. (תמונות אלו מופיעות בבלעדיות ברשומות "שבעת הימים" ובאתרי שיתוף תוכן.)

 הטבעת הספינה אלטלנה ע"י חיל הים הישראלי 1949 הספינה אלטלנה שניות ספורות בטרם צללה למצולות בלב ים
פרסום ראשון ובלעדי יפתח קוזיק בלוג שבעת הימים

 הטבעת הספינה אלטלנה ע"י חיל הים הישראלי 1949 הספינה אלטלנה שניות ספורות בטרם צללה למצולות בלב ים – פרסום ראשון ובלעדי יפתח קוזיק בלוג שבעת הימים.

יפתח קוזיק ורוני שדה – תחקיר הספינה אלטלנה LST 138
יפתח קוזיק ורוני שדה – תחקיר הספינה אלטלנה LST 138

לתשומת לב: ניתן לקרוא חומר רקע נוסף בכתבה על ספינות טבועות מפורסמות בישראל.

LST 138 ALTALENA VESSEL LAYOUT
LST 138 ALTALENA VESSEL LAYOUT

 תרשים הספינה אלטלנה

Altalena LST 138 אלטלנה
Altalena LST 138 אלטלנה

 האש הפיצוצים והשרפה על סיפון האלטלנה והשפעתם על החוזק המבני של כלי השייט.

Altalena LST 138 אלטלנה
Altalena LST 138 אלטלנה
lst 138 altalena   אלטלנה במהלך עבודות החיתוך וההכנה להטבעה
lst 138 altalena אלטלנה במהלך עבודות החיתוך וההכנה להטבעה

עבודות חיתוך הברזל על האלטלנה. והשוני המבני שנגרם בעקבות עבודות אלו.

lst 138 altalena vessel layout
lst 138 altalena vessel layout

תרשים הספינה אלטלנה

Altalena lst 138 בניית דגם אלטלנה  דוד תגר
Altalena lst 138 בניית דגם אלטלנה דוד תגר

תגיות :  Altalena Altalena lst 138 Condition Survey LST 138 ALTALENA אלטלנה  אלטלנה סקר גוף אלטלנה סקר גוף – Altalena Condition Survey בן גוריון חיפוש אלטלנה חיפוש האלטלנה יצחק רבין מחתרות מנחם בגין ספינות טבועות מפורסמות בישראל ספינת האצ"ל אלטלנה סקר גוף חילוץ האלטלנה חילוץ האלטלנה מחוף ימה של תל אביב חילוץ ספינות חילוץ אוניות חילוץ כלי שייט חילוץ והצלה ההגנה הלח"י האצ"ל אצ"ל הגנה לחי צהל צ ה ל יצחק רבין בן גוריון מנחם בגין התותח הקדוש כפר ויתקין עולים חדשים נשק ותחמושת  נחתת טנקים,  נקדימון,

  • רוני שדה חברת  "ים יפוא".
  • יפתח קוזיק בלוג שבעת הימים. –  Research and documentation By Iftach Kozik
  • כפיר חרבי סטודיו לצילום אקלקטי.
  • יובל עשת כתיבה תרגום עריכה. 

כתיבת תגובה