גלריה

ספינות טבועות מפורסמות לאורך חופי ישראל

מאת: יפתח קוזיק  – לאורך השנים וההיסטוריה טבעו לאורך החוף כלי שיט רבים בתקופות שונות ובעומקים שונים.  חלק מהספינות וכלי השיט הללו מוכרים וידועים, חלק מן הסתם לא התגלו עדין ואולי יתגלו בעתיד בצורה כזאת או אחרת תוך מיפוי קרקע עבודות צלילה או דיג. שרידיים של ספינות וכלי שיט טבועים נתונים למתקפת כוחות הטבע ולאורך השנים משנים צורה וצבע. השרידות של הספינות תלויה רבות בעומק, במיקום ובחומר הבניה של כלי השיט. (ברזל, עץ, בטון, אלומיניום, פיברגלס) כך או אחרת, לאורך השנים השרידים מתכלים ומשנים צורה, אתר טביעה של ספינת עץ בת 1000 שנה לא נראה כמו אתר של ספינה טבועה לעין בלתי מנוסה לעומת אתר טביעה של ספינת ברזל בעומק רב אשר שומר על צורתו לאורך זמן בגלל תנאי העומק החושך והעדר החמצן. עם השנים הופך האתר התת מימי לחלק מהנוף הטבעי של קרקעית הים באזור, אוכלוסיות של בעלי חיים הופכים את הספינה לבית למחסה ולאתר רביה ובעצם באופן מסוים מעניקים לאותה ספינה גלגול חיים נוסף בשרשרת גלגולים אותם יכולה לעבור ספינה בודדת .

ספינת השלום
 
 

איבי נתן על סיפונה של הגוררת זוהרה דקות ספורות לפני הטבעת ספינת השלום מול חופי אשדוד.

ב1973 רכש אייבי נתן ספינה והעניק לה את השם "ספינת השלום " ספינת השלום שידרה מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל מסרים לקידום עקרונות של שלום ועזרה הומניטארית בארץ ובעולם עד שנת 1993 בה הפסיקה התחנה את שידוריה וע"פ החלטה של אייבי נתן עצמו הוטבעה באופן מבוקר ע"י צוות מיקצועי של צוללים וגוררת אחת מפורסמת בזכות עצמה הגוררת "זוהרה ", הפלגת הברבור של ספינת השלום הייתה מנמל אשדוד מערבה מספר מיילים מהחוף לעומק של כ – 100 מטר , על סיפונה של הזוהרה אייבי נתן עצמו ומספר צלמים עיתונאים וצוות מקצועי של ימאים וצוללים , במיקום בו הוחלט להטביעה את הספינה ביקש אייבי בקשה אחת קטנה לפרק את הגה הספינה למזכרת ( בתקיפות רבה החליט אייבי נתן לא לפרק ציוד בעל ערך רב מהספינה ולהטביעה בשלמות ) מגופי מי ים נפתחו ומים החלו לזרום פנימה , בשלב מאוחר יותר לאחר שספינת השלום סירבה לטבוע בקלות נפערו בדופן חורים גדולים ע"י ברנר לחיתוך ברזל , בתוך שעות אחדות טבעה ספינת השלום באתר הנבחר , בעומק של כ 100 מטר מול חופי אשדוד על קרקעית הים נחה במשכנה החדש וכמעט לגמרי מחוץ לתחום לביקור , צלילות טרימיקס טכניות לאתר הספינה נערכו ע"י בודדים העומק הרב ומורכבות הצלילה הופכות את אתר הספינה לאתר קשה ובלתי נגיש לצולל הממוצע ובכול זאת הכנות מדוקדקות ציוד וידע מתאימים ונקודת ציון מדויקת של אתר ההטבעה יכולים להביא לצלילה מרשימה ביותר לאחת מהספינות המפורסמות ביותר לאורך חוף הים של מדינת ישראל .

טייגר הייל  

בחלק הדרומי של מרינה תל אביב טבועים שרידיה של אוניית מעפילים מפורסמת בשם "טיגר הייל" הטייגר הייל הייתה ספינת המעפילים האחרונה שהגיעה לארץ ישראל לפני מלחמת העולם השנייה  נשכרה ע"י המוסד לעליה ב' של ההגנה והועברה לרומניה עבור שיירת עולים מפולין , ב 3 באוגוסט 1939 הפליגה מנמל קונסטנצה ועל סיפונה 930 עולים , בהגיעה לחופי הארץ הצליחו לרדת בחשאי 180 עולים בלתי לגלים לחוף מוגן , בהוראה מהפיקוד יצאה הטייגר הייל לכיוון בירות לאסוף עולים נוספים ושבה במסעה לחוף היהודי כשעל סיפונה 1400 עולים , מול חוף ימה של יפו נתקלה האוניה בסירת משטרה שפתחה עליה באש ( שני נוסעים נהרגו בהתקפה ) וקברניט הספינה לקח החלטה ובתוך זמן קצר סובב את הספינה מזרחה והפעיל את מנועי הספינה במלוא העוצמה לכיוון החוף הספינה עלתה על החוף באזור שלימים הפך למרינה תל אביב , חלק משרידי הספינה פוצצו וחלקים אחרים שלה קבורים עד היום בקרקעית החולית באזור הדרומי של המרינה בתל אביב , עקבות הדוודים מבצבצים עדין מקרקעית החול ומה שנותר מספינת המעפילים טייגר הייל זה בעיקר זיכרונות של תקופה.

סיי גארד

לאורך מספר שנים פעלה מול חופי הארץ ספינה שעסקה בחקלאות ימית ובגידול דגי דניס בכלובים תת ימים מול חופי אשדוד , הספינה שנקראה בגלגולה הישראלי SEA GARD
נבנתה באברדין סקוטלנד בשנת 1960 שמה המקורי היה DAWN SAVIOR או בעברית "השחר המושיע" כארבעים מטר אורכה 362 טון משקלה נבנתה כספינת הצלה לעובדי אסדות הקידוח של הים הצפוני , יועדה לשוט בתנאי ים קיצוניים רוחות ערות וגלים גבוהים , לאחר 30 שנות שירות בים הצפוני נרכשה הספינה והחלה את פעילותה כספינת אם לחוות גידול דגים אשר פעלה במשך תקופה מסוימת ושווקה דגי דניס לשוק המקומי , לימים הפסיקה עבודתה בחווה החקלאית הימית ועמדה נטושה בנמל אשדוד , בשילוב גורמים מנמל אשדוד ממחלקת זיהום ים וחברת חילוץ וצלילה פרטית החל פרוייקט הכנת הספינה להטבעה בתור אתר צלילה רשמי ומסודר , טונות של פסולת יצאה מתוך בטן הספינה , רשתות ישנות מצופים כבלים , זבל מצברים ועוד…… אגני שמן רוקנו באופן מסודר  דלק וסולר נשאבו החוצה והפכו את הספינה ל "ירוקה " ולא מזהמת , הכנות נוספות שכללו אטימת מדורים ופתיחת פתחים בדפנות למען בטיחות הצוללים נערכו על סיפונה ולבסוף לאחר מאמצים רבים והכנות יסודיות ביום שישי בהיר של חודש אוקטובר נקשרה הספינה לגוררת אשקלון 9 והתחילה הגרירה לאזור ההטבעה מול אשקלון , את מיקום ההטבעה המדויק קבעו מראש ובלב ים בעזרת סינקרים ועוגנים עגנו את הספינה במקום המדויק שנקבע והחלו בעבודות ההטבעה ,בעזרת מבער נפער חלון  בבטן הספינה , חלונות נוספים נפתחו בירכתים ובתא ההגה דרך חדר המכונות נפתחו מגופי מי ים ומים רבים החלו לחדור לשיפולי הספינה , תהליך טביעה של כלי שיט לוקח זמן רב ואינו מהיר כמו שנוטים לחשוב , במשך דקות ארוכות חדרו מי הים לספינה מטביעים את הירכתיים קודם תוך כדי הזדקרות החרטום ולאחר מכן חרטום כלי השיט תוך פליטת בועות אויר ענקיות שריקות ורעש ירד למצולות במיקום המתוכנן .
כיום הספינה טבועה במרחק שני מייל ממרינה אשקלון בעומק 32 מטר על קרקעית הים החולית מיקומה המדויק הוא : 34.31.8 מזרח 31.34.00 צפון וניתן לצלול לספינה בעזרת ציוד צלילה סטנדרטי אויר דחוס בן זוג לצלילה וכלי שיט מתאים .

הצוללת שירה
 
 

הצוללת המפורסמת " שירה " , סיימה את חייה במפרץ חיפה במהלך התקפה תת ימית על ספינות קרב ברטיות כחלק משרשרת התקפות מרשימות במיוחד של השייטת העשירית של חיל הים האיטלקי , הצוללת מדגם אפריקנו אדואה 600 נבנתה במשך שנתיים והושקה למים בינואר 1938 כדוגמתה נבנו 17 צוללות תאומות אורך הצוללת 61 מטר ודחי של 620 טון 45 ימאים על סיפונה  מנוע דיזל בעל 1200 כוחות סוס מתוצרת חברת פיאט ובנוסף שני מנועים חשמליים בני 800 כוחות סוס מתוצרת חברת מרלי , בשיוט מעל פני המים הגיעה הצוללת למהירות של 14 קשר ומתחת לפני המים יכלה לשייט במהירות של 7.5 קשר , שישה קני טורפדו 533 מ"מ ועומק צלילה מרבי של כ- 80 מטר , בהתאמה מיוחדת הוסיפו לצוללת שלושה תאים לאחסון " חזירי ים " ( צוללות אישיות לפשיטה ותקיפה ) סגן אלוף ולריו בורגזה היה מפקדה האגדי הראשון של הצוללת אשר שימשה את השייטת העשירית של חיל הים האיטלקי ובמובנים רבים נחשבת לשייטת "שהמציאה " את הקומנדו הימי , בחילות שונים בעולם ובכלל זה בחיל הים הישראלי הטמיעו שיטות עבודה וטקטיקות שפותחו הלכה למעשה בשייטת העשירית האיטלקית בפיקודו של בורגזה , שימוש בסירות נפץ בקאייקים בחזירי ים ועוד .

הצוללת שירה הייתה בראיה יהודית ישראלית צוללת עוינת אשר שרתה תחת המשטר האיטלקי הפאשיסטי והייתה בת ברית למשטר הגרמני נאצי במסגרת פעילותה התקיפה הצוללת מטרות רבות (בהצלחה מרובה ) בנמלים שונים באגן הים התיכון מגיברלטר ומזרחה והיוותה איום רציני ביותר עבור הצי הבריטי , באוגוסט 1942 במהלך משימת תקיפה שמטרתה לפגוע בספינות מלחמה ברטיות בנמל חיפה כשעל סיפונה 27 צוללנים אותרה והוטבעה הצוללת שירה ע"י ספינת הקרב הבריטית HMS ISLAY במרחק 11 ק"מ מהחוף בעומק של 32- 33 מטר על קרקעית הים.
לימים אבד מיקומה של הצוללת הטבועה ורק בשנת 1984 תוך כדי ביצוע סקר ארכיאולוגי במפרץ חיפה התגלתה הצוללת האבודה , משלחת מהצי האיטלקי בסיוע צוללים ישראלים חילצו מתוך הצוללת עצמות אדם מהצוות שטבע במהלך המשימה האחרונה בה הוטבעה השירה , לוח זיכרון הונח על הצוללת במקום טביעתה וטקס רשמי נערך במקום .
כיום ניתן לצלול אל שרידי הצוללת שירה במפרץ חיפה העומק הרדוד יחסית מאפשר צלילת אויר דחוס רגילה ואינו מצריך שימוש בתערובות גזים לצלילות עומק , ישנם מספר מועדוני צלילה שמוציאים צלילות מודרכות לאזור וכדאי ורצוי לתאם מראש עם מועדון שמכיר את האתר מכיר את המיקום ובעל ניסיון בצלילות במקום .

אלטלנה :

תחקיר הספינה אלטלנה מאת: יפתח קוזיק בלוג שבעת הימים

אלטלנהאיטלקית: Altalena) הייתה ספינה של אצ"ל שהובילה נשק, מדים, ציוד רפואי וכ-930 עולים לישראל. הספינה הגיעה לחופי ישראל במהלך מלחמת העצמאות, ביוני 1948, כחמישה שבועות לאחר קום המדינה וכשלושה שבועות לאחר שאצ"ל הסכים להתפרק מנשקו ולהשתלב בצה"ל, חוץ מאשר בירושלים שבשל הגדרתה כאזור בשליטת האו"ם, המשיכו כוחות אצ"ל שבה להילחם בנפרד מצה"ל. במשא-ומתן שהתקיים טרם הגעת הספינה התגלעו חילוקי דעות בין ארגון האצ"ל בראשותו של מנחם בגין לבין הממשלה. בעקבותיהם, במהלך פריקת הנשק מהספינה בחוף כפר ויתקין, כותרו כוחות אצ"ל על ידי חיילים מחטיבת אלכסנדרוני ומפקד החטיבה, דן אבן, הציב אולטימטום  בן עשר דקות, שנדחה. אחר-כך היו חילופי אש בין כוחות צה"ל ואצ"ל, אשר בעקבותיהם נמלטה הספינה לכיוון תל אביב. מול חופי תל אביב המשיכו חילופי האש, ובסופם, בשעות אחר הצהריים של 22 ביוני 1948 (ט"ו בסיוון ה'תש"ח), נפגעה הספינה מפגז תותח ועלתה באש. בעימותים בין צה"ל לאצ"ל נפלו 16 לוחמי אצ"ל ושלושה חיילי צה"ל. זמן קצר לאחר סיום הפרשה נעצרו כ-200 אנשי אצ"ל במבצע שנקרא על ידי הממשלה מבצע "טיהור", הארגון פורק ואנשיו השתלבו בצה"ל. הסוגיות שעלו בפרשה, ובהן הצורך בצבא מאוחד, שאלת הציות לממשלה והעיקרון של הימנעות ממלחמת אחים, ממשיכות לעורר פולמוס. לימים כונה האירוע "פרשת אלטלנה".

הספינה אלטלנה Altalena lst 138
Altalena LST 138

Altalena LST 138

אלטלנה

אלטלנה בחוף תל אביב

אלטלנה בחוף תל אביב כשנה לערך לאחר מאורעות הדמים ובשלבי גריטה ופרוק גוף הספינה כהכנה להטבעת כלי השייט.

ספינות נושאות בקרבן היסטוריה , היסטוריה של עם היסטוריה של שיט היסטוריה של אירועים ואנשים היסטוריה של שלום ומלחמה , לספינות גלגולי חיים רבים מהרגע בו נולדת ספינה במספנה מסוימת בקצה אחד מרוחק של העולם ועד הרגע שבו מסיימת את חיה ואת יכולת ההפלגה שלה בדרך כלל הרחק ממקום הולדתה, יכולים לעבור דורות רבים של אנשים שהפליגו בה , חיו בה נלחמו איתה או עבדו עליה , חלמו חלום וחיו חיים , מתחת למים מתחיל גלגול חייה האחרון , הספינה הופכת לריף לבית גידול לחלק מהנוף התת ימי במקום בו היא שוכנת עד לשלב הבלתי נמנע בו במוקדם או מאוחר תעלם לחלוטין מהעולם תתפוגג תעלם ותישאר זיכרון חזק לאלו שדרכם עברה בה .

תגיות : ספינות טבועות , איבי נתן , הצוללת שירה , חילוץ ימי , שיט , מספנה , צלילה , ספינת השלום , מרינה תל אביב , מפרץ חיפה , טיגר היל , חקלאות ימית ,  ולריו בורגזה , השייטת העשירית , היסטוריה ימית , ריף , בית גידול תת ימי .
 

Seven Seas ,  שבעת הימים , רשימות מהכחול הגדול , יפתח קוזיק , Iftach kozik

 

יפתח קוזיק – Iftach Kozik

International Yacht Brokerage

נייד:  Mobile: 0522500154

מייל: E-Mail: Iftachkozik@gmail.com

סגור לתגובות.