גלריה

ספינת האוצר בכנרת – משלחת ים יפוא שריעה 2012

ספינת האוצר הטורקית בכנרת, משלחת ים יפוא שריעה 2012 – לקראת סוף שנת 1917 במהלך מלחמת העולם הראשונה ולאחר קרבות עקובים מדם באזור עזה, באר שבע והדרום, נערכו הכוחות הבריטים בראשות גנרל אלנבי למתקפה האחרונה והמכרעת על כוחות הצבא העות'מאני אשר שלטו באותה העת באזור (תחת פיקודו של גנרל אוטו לימן פון סנדרס הגרמני.) בספטמבר 1918 המשיכו הבריטים צפונה לאחר קרבות עזה ובאר שבע ופרצו בשני ראשי חץ ובעזרת כוחות רגליים וחיל פרשים את החזית העות'ומאנית המערבית דרך אזור השרון במרכז הארץ והר חברון. הם הצליחו להפתיע את הטורקים. הפריצה הבריטית הייתה דרך מגידו לעמק יזרעאל, עפולה ובית שאן בקרב שלימים נקרא קרב מגידו וקרב צמח ונחשב לקרב הפרשים האחרון בהיסטוריה. בתוך כמה ימים הבקיעו הבריטים את הקווים העות'מאניים בסיוע חיל האוויר הבריטי שהיה בעליונות אווירית מובהקת עם מטוסי "בריסטול" חדישים כנגד המטוסים הגרמנים (מטוסי אלבטרוס) אשר נלחמו תחת הכוחות העות'מאניים. חיל האוויר הבריטי שיתק את קווי התקשורת והפציץ שיירות וכוחות עות'מאנים שנסוגו. אחרי קרבות מגידו וכיבוש תחנת הרכבת בצמח (רכבת העמק חיפה\צמח) התנהלו שני קרבות נוספים ב-21 בספטמבר 1918 התרחש הקרב בנחל תרצה, וב-24 בספטמבר 1918 נכבשה חיפה ע"י כוחותיו של גנרל אלנבי. כך התקרבה לקיצה המערכה על סיני וארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה. הסיום הפורמאלי היה עם כיבוש דמשק ע"י הכוחות הבריטים ב-30 בספטמבר 1918. זמן קצר לאחר מכן נכנעה האימפריה העות'מאנית. במהלך הקרבות הללו באזור מגידו צמח ואזור דרום הכינרת קיימות בנמצא עדויות מספר על הטבעה של כלי שייט עות'מאנים בים כנרת אשר שטו ושירתו באזור עד ספטמבר 1918 עת כיבוש תחנת הרכבת בצמח ע"י הבריטים. מיתוס טבריני עתיק יומין מספר כי הכוחות העות'מאנים במזח תחנת הרכבת בצמח העמיסו על סיפונה של ספינת קיטור טורקית בשם "שריעה" את ארגז מטבעות הזהב שיועדו להיות משכורתו של הצבא הטורקי ויצאו בהפלגת נסיגה לכיוון צפון ים כנרת. על פי מספר עדויות מקוריות שנמצאו במהלך התחקיר שערכנו על השריעה ידוע כי מטוסי סיור דו כנפיים בריטים מדגם "בריסטול"  שחגו ממעל במהלך הקרבות הללו הפציצו את הספינה "שריעה" והטביעו אותה בצפון ים כנרת ובסמוך לנמל עין גב.  קיימות עדויות על הטבעה של כלי שיט נוסף קטן יותר שנשרף כליל מאש מקלעים. המיתוס על אוצר הזהב בכנרת השתרש ברבות השנים בטבריה וסביבתה.  בשנת 1957 נערך מיפוי של קרקעית הכנרת על ידי אוניברסיטת חיפה בהשתתפות אבנר רבן. הספינה נתגלתה לראשונה בעומק 15 מטרים אל מול חופי "הבטיחה" אולם בשל הקרבה לגבול הסורי לא בוצעה בדיקה יסודית בספינה באותה העת. בסוף שנות ה-80 הוחלט לערוך חפירה מסודרת בספינה שריעה על ידי אוניברסיטת חיפה בראשותו של פרופ' אבנר רבן. נמצאו מספר חרבות עות'מאניות ולוח עם שם הספינה "שריעה" אולם האוצר לא אותר ולא נמצא. שנים ארוכות ניסו אנשים שונים חלקם מוכרים וחלקם אנונימיים לצלול ולחפש אחר האוצר והמיתוס האבוד בכנרת. ברבות השנים אבד מיקומה של הספינה "שריעה".  לאחרונה לאחר איתורה מחדש בחודש שעבר ע"י רוני שדה מחברת "ים יפוא" נערכה צלילת סקר לספינה הטורקית הטבועה. בסקר צולמו תמונות ווידאו ראשונות של הספינה "שריעה" הטבועה על קרקעית הכנרת משנת 1918. צילומים ותמונות אלו של הספינה שריעה מוצגים כאן לראשונה בסרטון קצר בן 4 דקות.  מפאת תנאי ראות קשים במיוחד ומפאת הבוץ הרב שנסחף ומרחף בשכבה העליונה של הכנרת נערכה הצלילה בתנאי ראות קשים ביותר דבר שהקשה על צילומי הוידיאו שנערכו במקום. בנוסף מרכזת רשומה זאת את עיקרי הממצאים שהעלנו עד כה בתחקיר על קורות הספינה ומהלך האירועיים שהביאו להטבעתה של ספינת הקיטור שריעה.

 הספינה שריעה  \  الشريعة \ sharia ship

לינק לסרט צלילה בכנרת  – משלחת ים יפוא ספינת האוצר הטבועה בכנרת שריעה 2012

תמונות דרום הכנרת ואזור הקרב על תחנת הרכבת והמזח בצמח.1917\1918

צילום המזח בתחנת הרכבת צמח ממטוס סיור מבט מערבה לאורך החוף הדרומי של הכנרת – Air views of Palestine. Semakh looking west along south coast

מבט רום על הגדה הדרומית של ים כנרת, מצח ומוצא הירדן – Air views of Palestine. South end of Sea of Galilee. Semakh and outflow of the Jordan River from higher altitude

בתמונה ים כנרת, תחנת הרכבת והמזח בצמח וכן שדה התעופה הגרמני במקום. התמונה צולמה ע"י טייס או משקיף גרמני בין 1917 ל – 1918 , שדה התעופה הגרמני עותומאני היה ממוקם מעט דרומית לתחנת הרכבת בצמח הניראת במרכז. צוותי האוויר הגרמנים מוקמו בקיבוץ דגניה ראשון הקיבוצים בישראל בנוסד ב – 1910 על אדמות הכפר אום ג'וני.
Tsemakh, Samach, Sea of Galilee, German airfield, Photograph taken by a pilot/observer of the German flying detachment 300 in 1917 or 1918. The German-Ottoman airfield was located just South of the railway station which can be seen in the center-east. The aircrews were accommodated in the Kibbutz Degania, the oldest Kibbutz in Palestine, about half an hour away from the railway station.

 הציורים הבאים באדיבות מוזיאון האימפריה הבריטית למלחמה צוירו בשנת 1919 כשנה לאחר תום הקרבות והטבעת הספינה שריעה בצפון הכנרת. הציורים הינם "תאור קרב" ותעוד רישמי של מהלך הארועיים והקרבות באזור.  בציורים השונים מתואר נוף דרום הכנרת הר חרמון ברקע מצפון מזרח , בסדרת התמונות עדות למספר כלי שייט בכנרת וכן עדות לכך שהופגזו מהאוויר ע"י מטוסי הבריסטול הבריטים.

Imperial War Museum : A high altitude aerial view of the Sea of Galilee. It is flanked by hills on the right-hand shore, the Jordan river lower left and a snow-capped Mount Hermon rising above the clouds in the upper right of the composition. Three aircraft fly towards the lake, where several dark shapes of Turkish motorboats setting off from the shore are visible.

ים כינרת, אווירון מתקיף ספינה טורקית – The Sea of Galilee Aeroplanes Attacking Turkish Boats, 1919
מקור – IMPERIAL WAR MUSEUMS

Imperial War Museum : A high altitude aerial view of the Sea of Galilee. It is flanked by hills on the right-hand shore, the Jordan river lower left and a snow-capped Mount Hermon rising above the clouds in the upper right of the composition. Three aircraft fly towards the lake, where several dark shapes of Turkish motorboats setting off from the shore are visible.

הציורים הבאים באדיבות מוזיאון האימפריה הבריטית למלחמה צוירו בשנת 1919 כשנה לאחר תום הקרבות והטבעת הספינה שריעה בצפון הכנרת. הציורים הינם "תאור קרב" ותעוד רישמי של מהלך הארועיים והקרבות באזור

ים כינרת, אווירון מתקיף ספינה טורקית – The Sea of Galilee Aeroplanes Attacking Turkish Boats, 1919
מקור – IMPERIAL WAR MUSEUMS

Imperial War Museum : A high altitude aerial view of the Sea of Galilee. It is flanked by hills on the right-hand shore, the Jordan river lower left and a snow-capped Mount Hermon rising above the clouds in the upper right of the composition. Three aircraft fly towards the lake, where several dark shapes of Turkish motorboats setting off from the shore are visible.

Imperial War Museum : an aerial view over the Sea of Galilee, flanked by hills on the right-hand shore, the river Jordan in the lower left and a snow-capped Mount Hermon rising above clouds in upper right of the composition. Two biplanes fly above the lake and another flies at a lower altitude towards the four small, dark shapes of Turkish motorboats moving on the water below. A line curves down from the upper right, ending in a tear-drop shape, indicating that something has been dropped from a plane above.
.

צילומי ספינת מעבורת הקיטור הטורקית בקו טבריה צמח 1917

בתמונה הנ"ל נראת ספינר קיטור טורכית אשר שימשה כמעבורת נוסעים בקו טבריה צמח עד שנת 1917. הספינה בתמונה הנ"ל מזכירה במבנה שלה עד מאוד את הספינה הטבועה "שריעה" אולם אין בידינו הוכחה חותכת לכך שזאת הספינה בוודאות. קווי הדמיון בין שתי הספינות דומים עד מאוד. מבנה הירכתיים, מבנה החרטום, קו הלזבזת, חומר הבניה (ספינת ברזל) מיקום ושנת הצילום. התמונה צולמה ב 1917 בעת ביקור הפיקוד הגרמני במקום ובטרם קרב צמח בספטמבר 1918. התמונה צולמה ע"י צלם גרמני.   לאחר סקר וצלילה בפועל בספינה הטבועה ניתן להגיד ששתי הספינות דומות בהחלט,  בספינה הטבועה נמצא בעבר בירכתיים לוח הנושא את שם הספינה ולכן ניתן לדעת בוודאות שמדובר בספינה שריעה. לוח שם הספינה ומספר חרבות טורקיות הוצאו מתוך בטן הספינה בעת הסקר של שנות ה – 80.

The ferry connected Tiberias with the Ottoman railway station at Samach Tsemakh,Sea of Galilee, General Falkenhayn, Photograph taken in early 1918 by a German military photographer. German general Erich von Falkenhayn was in charge of the German-Ottoman forces in Palestinefor about a year from early 1917 until January 1918

הגנרל היהודי גרמני אוטו לימן פון סנדרס בתמונה עם חרבו בין רגליו. – מתוך המצגת על קרבות עזה ובטרם קרב מגידו 1917 מאת: בני גבירצמן.

תמונות "סטילס" מתוך צלילת הסקר שנערכה בספינה "שריעה" במסגרת משלחת ים יפוא שריעה 2012 , הצלילה נערכה בתנאי ראות קשים ביותר מפאת הבוץ הרב המרחף בשכבת המים העליונה בכנרת כסחף עילי מנחלי וגדות הכנרת. התמונות הללו למיטב הבנתנו הינן תמונות ראשונות של הספינה הטבועה שפורסמו מעולם.

 

 

שבכת ברזל בספינת הברזל הטורקית שריעה משלחת ים יפוא שריעה 2012

 

ספינת הברזל הטורקית שריעה - פרוש שם הספינה שריעה - "שריעה אל כבירה"  (השוקת הגדולה) אחד משמותיו של נהר הירדן בערבית

ספינת הברזל הטורקית שריעה – פרוש שם הספינה שריעה – "שריעה אל כבירה" (השוקת הגדולה) אחד משמותיו של נהר הירדן בערבית – התמונה באדיבות החוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה

חרטום דופן ימין ספינת הברזל הטורקית שריעה משלחת ים יפוא שריעה 2012

משלחת ים יפוא שריעה 2012

 ספינת הברזל הטורקית שריעה – פרוש שם הספינה שריעה "שריעה אל כבירה"  (השוקת הגדולה) אחד משמותיו של נהר הירדן בערבית
 ספינת הברזל הטורקית שריעה משלחת ים יפוא שריעה 2012

.

משלחת ים יפוא שריעה 2012

משלחת ים יפוא שריעה 2012

משלחת ים יפוא שריעה 2012

משלחת ים יפוא שריעה 2012

מטוס גרמני מעל הישוב צמח 1918 - German airplane fly above samch village 1918 palestine

מטוס גרמני מעל הישוב צמח 1918 – German airplane fly above samch village 1918 palestine

 

 

 

יומן המבצעים האורגינלי של קרבות מגידו וצמח. בין עשרות דפי יומן המבצעים האורגינלי שבידינו  תעוד מפורט של הטבעת כליי שייט ע"י ארטילריה אוסטרלית \ ניו זילנדית של הכוחות שפעלו תחת פיקודו של גנרל אלנבי – Australian Mounted Division

חרב מהספינה שריעה  - חרב עותומנית מהספינה שריעה הטבועה בים כנרת, החרב במצב ירוד למדי, קת החרב נעלמה לאחר מאה שנות ים ולהב המתכת עדיין "כלוא" בתוך נדן המתכת אשר עוטף את הלהב הפנימי. החרב באדיבות איציק (קודו) קודוביציקי

חרב מהספינה שריעה – חרב עותומנית מהספינה שריעה הטבועה בים כנרת, החרב במצב ירוד למדי, קת החרב נעלמה לאחר מאה שנות ים ולהב המתכת עדיין "כלוא" בתוך נדן המתכת אשר עוטף את הלהב הפנימי. החרב באדיבות איציק (קודו) קודוביציקי

מטוס הבריסטול אשר מתואר בציורים ובדוחו"ת תחת הפיקוד הבריטי של גנרל אלנבי – A Bristol F.2B Fighter of No. 1 Squadron, Australian Flying Corps, in Palestine, February 1918. The pilot (left) is Capt. Ross Smith who in 1919 was part of the crew that set the record for flying from England to Australia.
The photo is a colour Paget Plate created by Australian official war photographer, Frank Hurley.

חציית נהר הירדן ע"י הפרשים הניו זילנדים בדרך לקרב צמח

The australian mounted divisional train trekking along the shores of the sea of galilee towards damascus – colonel harold arthur maunder is in the lead

 כוחות הפרשים האוסטרלים בתנועה צפונה לאורך גדת הכנרת במהלך ההתקדמות לעבר דמשק

חברת "ים-יפוא" – הוקמה ב- 2011. מרכזת כיום את מאגר המידע המקיף ביותר על קרקעית גופי המים של ישראל. החברה מלווה פרויקטים ימיים מגוונים. מהקמת תשתיות ואחזקתם ועד סקרים ימיים לאיתור כלי שיט ועצמים טבועים, בארץ ובחו"ל.

ספינת הברזל הטורקית שריעה – פרוש שם הספינה שריעה:  "שריעה אל כבירה" (השוקת הגדולה) אחד משמותיו של נהר הירדן בערבית – התמונה באדיבות החוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה

עימות

מלחמת העולם הראשונה תאריך: 19 בספטמבר – 21 בספטמבר 1918

מקום:  אזור מגידו, צמח, טבריה, כנרת, דגניה, מגדל

הצדדים הלוחמים:האימפריה הבריטית

\ אוסטרליה \ ניו זילנד \ הודו \ צרפת \ הלגיון הצרפתי הארמני \ מורדים לא סדירים מחצי האי ערב.

האימפריה האוטומנית \ האימפריה הגרמנית

מפקדים:

כוחות אנגלים: גנרל אדמונד אלנבי \ אנגלי

כוחות טורקים: אוטו לימן פון סנדרס \ גרמני

מצבת כוחות

כוחות אנגלים: 12,000פרשים, 57,000 רגלים ו-540 תותחים

כוחות טורקים: גרמנים: 2,000 פרשים, 32,000 רגלים ו-402 תותחים

אבידות

כוחות אנגלים: 782 – הרוגים, 382 – נעדרים, 4,179 – פצועים

כוחות טורקים \ גרמנים: 2,000 פרשים, 32,000 רגלים ו-402 תותחים
תוצאה

ניצחון אנגלי אל מול השמדה וכניעה של הכוחות הטורקים

פרוש השם שריעה: שמה של ספינת הקיטור הטבועה בכנרת ה ספינה  "שריעה  נגזר משמו בערבית של נהר הירדן – שריעה אל כְּבִּירָה  (השוקת הגדולה) שמו של נהר הירדן כפי הנראה שימש בהשאלה להיות שמה של הספינה האמורה, הספינה שריעה

לינק לסרטון: משלחת ים יפוא שריעה 2012

5 תגובות ל-“ספינת האוצר בכנרת – משלחת ים יפוא שריעה 2012

  1. כתבה ותמונות מדהימות.

    תיקון קל – באחת התמונות כתוב – "חציית נהר הירדן ע"י הפרשים הניו זילנדים בדרך לקרב צמח". באנגלית כתוב שהם בדרך ל- א-סאלט שנמצאת בעבר הירדן המזרחי (לחם שם גם גדוד קלעי המלך 39 אחד מהגדודים העבריים).

    תודה!

    יובל
    http://www.historia.co.il

  2. עפר אביטל

    יוצא מהכלל. מעוניין להשתמש במידע זה לטובת הסט' שלי במכללת אוהלו.

  3. ערן תירוש

    שלום,

    תודה על כתבה מרתקת. ישנם מספר אי-דיוקים בטקסט ואשמח לסייע בתיקונם.

    ערן תירוש
    יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם ה-I בישראל

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s