גלריה

עבודות החילוץ טרום הטבעת האלטלנה

ברשומה הבאה מוצגות תמונות היסטוריות של קורות האוניה אלטלנה בשבועות האחרונים טרום הטבעתה בלב ים. הספינה אלטלנה עמדה כשנה לערך על חוף ימיה של תל אביב. ע"פ הוראתו של בן גוריון לחיל הים הישראלי (קורס חובלים ב' 1949) החלו עבודות ההכנה להטבעת האונייה. משקל הספינה הרב כ – 1820 טון הפריע למחלצים למשוך את גוף האונייה לעומק מים בהם תוכל לצוף בצורה עצמאית. בכדי להתמודד עם בעיה זאת החלו לחתוך עם ברנרים וציוד מתאים אחר את הסיפון העליון, את דפנות הספינה מעל גובה קו המים וכן ציוד נוסף אשר הפחית ממשקל גוף הספינה. בנוסף לבעיה זאת של משקל גוף גבוה, התמודד צוות המחלצים בבעיה נוספת, קוער הספינה ניזוק מסלעי כורכר על קו החוף במקום בו עשתה הספינה את החפתה האחרונה. סלעי הכורכר הללו פערו חורים דרכם ניכנסו מים לשיפולי כלי השייט, בתוך כדי גרירת הספינה למים עמוקים יותר הייתה טובעת באם לא היו צוותי החילוץ אוטמים את תחתית הספינה ע"י פלטות ברזל באופן שיפחית את כניסת המים הלא מבוקרת, יעניק לספינה כושר ציפה חיובי ויאפשר את גרירת כלי השיט ללב ים. שתי פעולות אלו של חיתוך ברזל והפחתת משקל גוף כלי השייט וכן אטימה חלקית של תחתית הספינה ע"י פלטות ברזל זמניות איפשרו את תחילת הגרירה מערבה מקו החוף עליו הייתה מונחת האלטלנה כשנה. בכדי לפתור את זליגת המים מהאטימה הזמנית הרכיבו טרום תנועה שלוש משאבות גדולות וגנרטורים מתאימים, היכולת האוטונומית של המשאבות להמשיך לעבוד בתוך כדי גרירה מערבה הבטיחו לצוות המחלצים כי לא יעלה מפלס מי הים ואתר הטבעת כלי השייט יבחר באופן מבוקר ומתוכנן כפי שאכן קרה בפועל. פעולות הגרירה נמשכו מספר שעות. ע"פ עדויות באתר ההטבעה הנבחר נערכה סריקה אחרונה של  האלטלנה על מנת לוודא שאין איש על סיפונה. פעולת המשאבות הופסקה. ע"פ העדויות שבידינו הוטבעה האוניה על ציוד השאיבה והציוד ההקפי שהיה על סיפונה. התמונות המצורפות מתארות את מהלך העבודות על סיפון האונייה כשלושה שבועות בטרם החלו פעולות החילוץ בפועל והגרירה ללב ים כשנה לערך לאחר החפת הספינה בתל אביב.  את הגרירה ביצעו אונית חיל הים ק – 20 והגוררת האפורה, ידוע לנו כי אוניית חיל הים ק – 28  קשורה לסיפורה של האלטלנה אך בנקודה זאת העדויות סותרות ואין בידינו פרטים מדוייקים. החומר המובא ברשומה זאת ניזון ממקורות שונים בארץ ובחו"ל. ייתכנו טעויות וחוסר דיוק בפרטים. באם יש בנמצא אינפומציה חדשה העשויה לשפוך על הנתונים והמאורעות נשמח לקבלה.

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

התמונות באדיבות חברת תשוט בע"מ

צו ד. בן גוריון בדבר פירוק אלטלנה

צו ד. בן גוריון בדבר פירוק אלטלנה

 

LST 138 ALTALENA military landing craft

 

Research and documentation By Iftach Kozik ALTALENA SHIP  Research and documentation By Iftach Kozik

3 תגובות ל-“עבודות החילוץ טרום הטבעת האלטלנה

  1. מרתק ומרגש.
    תודה רבה.

  2. רגב אהרון

    2012/01/06. בתגובה לכתבה לעיל, האלטלנה עלתה אל החוף בדיוק על השאריות של
    אונית המעפילים פריטה (בשנת 1939 ) בעצמה עלתה על סלעי החוףץ. זו גם הסיבה מדוע לא הצליח צוות האלטלנה לפתוח את דלת הנחתת. הייתי נער בן 16 ןהןזעקתי לחוף כאשר היא הגיעה.

  3. פינגבק: ספינות טבועות מפורסמות לאורך חופי ישראל | שבעת הימים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s