גלריה

יוון – איי המפרץ הסארוני – רכיבת מבחן – Rent a Rib

בתרגום לעברית של הספר "זורבה היווני" מאת  ניקוס קאזאנצאקיס כתובה שורה קצרה אשר חקוקה עמוק בזכרוני , "… הים , אוויר סתווי ענוג , איים שטופי נהרה , גשם דקיק המליט במסך שקוף את ערייתה הניצחית של יוון , אשרי האיש , הרהרתי , אשר לפני מותו ישחק לו המזל לשוט בים האגאי "  פעמים רבות הפלגתי ברחבי הים האגאי על כלי שיט שונים , יאכטות מפרש קטנות וגדולות , מנועיות , ספינות דיג , גוררות ועוד , ההפלגה הפעם הייתה שונה לחלוטין מהירה  וחזקה על גבי סירות גומי חצי קשיחות , פתוחות ומהירות מאוד , חצינו את הים האגאי אפשר לומר ברכיבה סביב איי המפרץ הסארוני חמשת  איי המפרץ הסארוני הם קבוצת האים היוונים הקרובה ביותר לאתונה , איינה , מוני ואנגיסטארי ( האיים הקטנים) , פורוס , הידרה וספצז , האי  איינה בזכות מיקומו האסטרטגי בשפך המפרץ הסארוני הפך למרכז סחר מקומי בסביבות 1000 לפנה"ס , בשנית מאוחרות יותר התעצב האי איינה כמעצמה הימית הגדולה באזור וקיים סחר ענף עם מצרים ופיניקיה , מטבעות ה"צב" שנטבעו באי בראשית תקופת הסחר שלו נחשבים למטבעות הראשונים שהטבעו באירופה , מאוחר יותר בשנים הוכרזה העיר באי  כבירתה המקומית של יוון המשוחררת , האי ביסס מעמדו כיצרן פיסטוקים הגדול באזור ואת הספר "זורבה היווני" כתב קאזאנצאקיס בביתו באי  , איינה על שם בתו של אל הנהרות  אסופוס , אשר נחטף ע"י זאוס ונלקח לאי , אכאוס הבן שילדה איינה לזיאוס היה סבו של גיבור מלחמת טרויה , אכילס    , האיים הסמוכים מוני ואנייסטרי "האיים הקטנים" נמצאים מול החוף המערבי של איינה , מוני האי הקטן מבין השניים , סלעי ואינו מיושב ואילו האי היווני אנייסטרי גדול בהרבה , כמה מאות תושבים מתגוררים בו  וממנו ואליו יש תעבורת מעבורות סדירה , חופים חוליים ומספר טברנות יווניות קלאסיות , קצת דרומה לאיינה ממוקם האי הנפלא פורוס , האי פורוס אשר נמצא בקרבה מרובה לחוף היבשת באזור ה"פולופנס" יוצר בחלקו המערבי מעין פיורד מים בין היבשת ובין חופי האי ( כ – 360 מטר בלבד במקום הצר ) מעבר מים זה משמש כמעגן יאכטות נפלא ומוגן בכול עונות השנה , מצד אחד טברנות יווניות על קו החוף ומן הצד השני העיר גאלאטאס המחוברת ומקושרת ליבשה דבר נוח לכשעצמו , מעבורות רבות פועלות במעבר מים צר זה , תעבורת נוסעים ומכוניות קיימת באופן שוטף בים האי והיבשה הסמוכה והאזור משמש כמעגן מועדף ליאכטונרים ותיקים העוגנים באזור האי פורוס תקופות ארוכות , בעברו היה פורוס מחולק לשני איים קאלאווריה האחד וספרייה השני , היום מחוברים שני איים אלו בלשון יבשה המנותקת ע"י תעלה וגשר העובר מצד לצד , מקדש האל פוסידון (האל המרכזי לו סגדו באי פורוס  אל הים ורעידות האדמה ) נמצא באי ולמרות ששרדי המקדש אינם משקפים את פארו בעבר הרי שנקודת המיקום שלו הינה נקודת תצפית נפלאה לרחבי המפרץ הסארוני , דרומית לחופי האי פורוס נמצא אחרון האיים בקבוצת האיים של המפרץ הסארוני האי הידרה , באי הידרה אוכלוסיה של כ – 3000 4000 נפש והוא נחשב לאי היוקרתי ביותר מבין קבוצת האיים הללו ,  אמנים מפורסמים סופרים ובמאים החלו בתחילת שנות החמישים לפקוד את האי ולרכוש בו בתים ובעקבותיהם אנשים נוספים אשר יצרו לאי את האווירה היוקרתית  הקיימת בו , בהידרה בדומה לאיים יוונים אחרים אך במיוחד אין כלי רכב כמעט , אין אופנועים ומכוניות ועיקר התעבורה בו מתבצעת על גבי חמורים מקומיים , האי הידרה  קנה את שמו בימים עברו כאי אומני בניית הספינות , מספנות רבות קימות ברחבי האי וככזה היה האי מעצמה ימית דומינטית באזור כולו , סוחרי הספינות האמידים בנו בתים מפוארים ומיוחדים ברחבי האי "הבתים הארכונים" בתים אלו שלימים הפכו לאטרקציה נדלנ"ית לבמאי הסרטים והסופרים שפקדו את האי  , תרומה ניכרת תרם האי הידרה בתקופת מלחמת העצמאות היוונית בספקו כוח ימי חזק של כ – 130 ספינות בעזרתם צרו היוונים על התורכים , מנהיגים יוונים אשר צמחו מהאי הוסיפו רבות ליוקרתו , יורגיוס קונדוריוטיס נשיא האסיפה הלאומית היוונית ואנדריאס מיאוליס מפקד הצי היווני לשעבר , שניהם מבני האי  , מערבית לאי הידרה מצוי האחרון באיי המפרץ הסארוני , האי ספצס המרוחק ביותר מפיראוס , אי ירוק עטור עצי אורן למכביר , בדומה להידרה בנו תושבי האי את עושרם ממספנות ובניית ספינות , נפולאיון בתקופת הקרבות הימיים שלו באזור נהג לשפץ ספינותיו באי ושמם של לוחמי ספצס יצא לפנייהם בטקטיקות קרב ערמומיות ( הצמידו סירות קטנות לאוניות גדולות הדליקו בהם אש ונסוגו בחופזה ) באי נמל עתיק ונמל מודרני וחדש יותר , בשל מבנה הקרקע באזור חופי האי בעת סערות חזקות באזור הנמל החדש אינו בטוח והנמל הישן משמש כמקום מחסה עדיף ומוגן,  בנינים ונציאנים יפיפיים בסביבות הנמל הישן מעניקים רקע מפואר ובינות לבתים מספנות רבות בהן ניתן לראות ספינות עץ בשלבי בניה שונים  , בתקופות קודמות בשל תנאי מסחר אטרקטיבים בין האי לסביבתו התפתחה תופעת הפיראטיות (השוד הימי) ושרידים לתקופה ניתן לראות עד היום בפולקלור המקומי שהשתרש  ברחבי האי , חמשת איי המפרץ הסארוני שימשו כמגרש משחקים רחב ידיים ומעניין ביותר לרכיבת המבחן שערכנו , יצאנו לדרך בשתי סירות חצי קשיחות של כ – שמונה לתשעה מטר כול סירה ( קבוצה של  כשמונה עיתונאי שיט מרחבי העולם ) מחולקים לשתי קבוצות בנות חמישה איש ארבע איש בקבוצה ונהג יווני המכיר את האזור על בוריו , הסירות עצמן חדשות ובמצב תחזוקתי מצוין , מנועי בנזין  250 ו – 300 כוח סוס הבונים מהירות של מעל 40 קשר בתנאי ים שקטים , אמצעי ניווט משוכללים הכוללים גי פי אס צבעוני ותווין מפות , מכשיר קשר ,  טלפון לוויני וכמובן סי די עם דיסקים לרוב של מוזיקה יוונית  , לכול סירה מנוע עזר לחרום , ציוד בטיחות מסודר ומאורגן הכולל את כול הציוד ההצלה  הדרוש ותאי אחסון באזורים שונים המעניקים יכולת נשיאה של ציוד רב , הן ציוד צוות אישי והן ציוד קמפינג במידת הצורך , כמות ניכרת של מים מתוקים במכלי הסירה וכמות ניכרת של דלק דבר המעניק טווח הפלגה גדול במיוחד , הפלגנו ע"פ  פרופיל ההפלגה הקלאסי להפלגה באזור הים האגאי  יציאה לדרך בשעות הבוקר המוקדמות בהן בדרך כלל הים חלק ותנאי השיט נוחים במיוחד  , רוחות המלטמי האופייניות לאזור מתחילות מאוחר יותר במהלך היום לקראת הצהרים בדרך כלל ואף על פי שסירות הגומי החצי קשיחות הללו מסוגלות להפליג בתנאי ים ורוח  קשים במיוחד , הרי שהפלגה מהירה בים חלק עדיפה בהרבה על הפלגה איטית בתנאי ים סוער ורוחות חזקות , שעה וחצי לשעתיים של הפלגה מהירה לאי הבא , לפני הצהרים עגינה במקום נוח ובטוח ויציאה לסיבוב ברחבי האי אליו הגענו , את שעות היום הקדשנו לטיול באיים  לבטלה נעימה בטברנות היווניות הרבות לאכילת קלמרי ושתית אוזו , בשעות אחר הצהרים המוקדמות יציאה חוזרת לים , מעבר מהיר וכיפי לאי הבא והתארגנות לחניון לילה , חניון הלילה הוא "אופציה" גמישה וניתן לבחור בין היכולת הפשוטה להתארגן למחנה לילה על החוף עם אוהלים שקי שינה מזרונים ומדורה  ובין הברירה ה "נוחה" יותר של חניון ועגינה  במזח של מלון יווני מקומי , קשירת הסירות למזח המוגן של המלון ושינה במקום  נוח בצמוד לקו המים  , במשך ההפלגה  עצמה ניתן בקלות רבה לצלול לדוג ולשחות בכול מקום שמתחשק לאורך הדרך  וחוויה גדולה  ומרגשת במיוחד הייתה לעצור בלב ים לשחייה בתוך להקה של כמה עשרות דולפינים אשר ליוו אותנו באזור האי הידרה בתנאי ים שקטים במיוחד,  מים צלולים ביותר וראות מדהימה לעומק המים הכחולים אשר הפכו את השחייה הזאת לאירוע  מיוחד במינו , תמיד תמיד כאשר רואים דולפינים בהפלגות בלב ים  יש תחושה שהם "מבינים" ו "יודעים"  , מבט בעיניים של דולפין שוחה ממרחק מטר וחצי שניים מצליח לגרות לתחושה מיוחדת במינה וקשה להסבר כטבען של חוויות מיוחדות  , הלהקה שליוותה אותנו נעלמה לפתע בתוך שניות ללא שום סיבה או הסבר " הגיוני" לאחר שחיה משותפת ארוכה באופן יחסי  , ההפלגה החוויתית בסירות חצי קשיחות היא משהו חדש ושונה , הגמישות התפעולית של כלי השיט האלו מעיקה יכולת אמיתית להנות מההפלגה באופן "אחר" ושונה מהפלגות יאכטות מוכרות הן מנועיות והן מפרשיות , המהירות הגבוהה מעניקה טווח גדול במיוחד אותו ניתן לגמוע בזמן קצר ועל כן לעבור בהרבה מקומות שונים לאורך המסלול המיועד , שינוי כיוון לבדוק אי או אתר או מקום  שלא היה בתכנון ההפלגה המקורי הוא פשוט ויעיל , האופי של כלי שיט אלו מבחינת השוקע ויכולת נשיאת הציוד פותחת אפשרות של קמפינג ימי אמיתי ,  ובעיקר בעיקר  האיים היוונים והים האגאי .. האור הבהיר ומים הכחולים ביוון הם שילוב מדהים ביופיו שלעולם אינו משביע ככול שתרבה להפליג ביוון כך תרגיש שלא הפלגת מספיק …

ההפלגה המדוברת הייתה הפלגת מבחן אליה הוזמנו כ – שמונה עיתוני שייט מכול העולם בכדי לסקר את החברה היוונית   Rent A RiB בפעילות השיט שלה , חברת  Rent A RiB  פעילה ביוון באחסון תחזוקה ותפעול של כלי שיט מהסוג הנ"ל ללקוחות פרטיים ( בעיקר יוונים ) המחזיקים את הסירות שלהם במעגן היבש של החברה , צוות החברה נותן תמיכה לוגיסטית מלאה ע"פ דרישת הלקוח לכלי השיט שברשותו  , אחסון ותחזוקה שוטפת של הסירות לאורך השנה וכןהכנת הסירות להפלגה ע"פ תאום וחיסול הסירה לאחר ההפלגה באופן שמשאיר ללקוח את האופציה לבוא ליהנות וללכת בלי כאבי ראש של שטיפה תדלוק תחזוקה הרמה והורדה של הסירה עצמה לפני ואחרי השיט , במקביל לשרות האחסנה היבשה הניתן למאות כלי השיט מקבלי השרות מפעילה החברה צי של סירות חצי קשיחות להשכרה ללקוחות מכול רחבי העולם הבאים לשוט ולטייל ביוון באופן הזה בדומה לחברות השכרה רבות אחרות המתפעלות ביוון צי של יאכטות מפרש לקבוצות שכר , החברה פועלת בסטנדרט איכות ושרות מהגבוהים ביותר , צוות מקצועי מאוד של אנשי שטח ולוגיסיטיקה ברקע מתחזקים ומתפעלים את כלי השיט ברמה הגבוה ביותר , השרות הניתן הוא יעיל מהיר ומקצועי מאוד דבר חשוב ביותר בחברות צארטר השונות  , החופשה הקצרה אינה מעניקה אופציות לטעויות ולבעיות כאלו ואחרות ותפעול שוטף של המערכת עומד ביחס ישר לרמת ההנאה מהשיט עצמו , בנוסף האלמנט הבטיחותי .. במידה וישנה בעיה טכנית בסירות צוותים מיומנים יכולים להגיע בתוך זמן קצר לסירה ה"תקועה" ולתת מענה מהיר לבעיות שעשויות לצוץ בדרך , לסיכום.. סירות  חצי קשיחות , חבורה של חברים קרובים ודיל עסקי  עם פלטפורמה לוגיסטית איתנה משומנת ומיומנת ברקע  זאת דרך מיוחדת מאוד לחוות את אזור השיט המדהים הזה שנקרא הים האגאי .

סירות חצי קשיחות או בשמן הלועזי (rigid-inflatable boat RIB) הן סירות גומי המורכבות באופן כללי משני חלקים , החלק המרכזי הקשיח , בדרך כלל עשוי מאלומיניום או מפיברגלס והבידונים המקיפים את החלק המרכזי הקשיח , בידוני גומי ממודרים ומתנפחים המעניקים לסירה את הציפה החיובית , שילוב שני אלמנטים אלו יוצר סוג סירות בעלות יתרונות משמעותיים ביותר ביחס לסירות דומות באותו הגודל ממשפחות אחרות של כלי שיט  , לחצי קשיחות  יכולת להגיע למהירות גבוהה מאוד תוך כדי שימוש חסכוני בדלק  , יכולת להפליג בתנאי ים קיצוניים ביותר של מזג אוויר סוער ים גבוה ורוחות חזקות בבטיחות מרבית  , עמידות טובה ביותר כנגד טביעה (סירה חצי קשיחה מלאה מים לחלוטין צפה ומרחפת ואינה טובעת ) ויכולת נשיאת משקל ועומס רב ביחס לגודל , נתונים אלו הפכו את הסירות הללו לכלי שיט מועדפים בשוק המסחרי העולמי , גופים רבים משתמשים בסירות החצי קשיחות שימוש מסחרי ככלי שיט  לסיור והצלה  , ככלי שיט למשימות צבאיות של סיור שמירה ותקיפה , ככלי שיט לצלילה ודיג הן מסחרי והן חובבניוכמובן ככלי שיט המשמשים כלי עזר בתעשיית היאכטות העולמית מסירות חצי קשיחות של שני מטר אורך המתאימות ליאכטה קטנה באופן יחסי ועד כלי שייט חצי קשיחים גדולים ויקרים באורך ארבעה עשר מטר ויותר המשמשים ככלי עזר ליאכטות הגדולות בהובלת מטען , נוסעים ואנשי צוות ומתן תמיכה לוגיסטית כללית ליאכטה הגדולה והמגושמת בדרך כלל , סירות חצי קשיחות החלו להופיע בשוק העולמי לקראת סוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים ותפסו תאוצה אדירה ביצור במכירות ובשימוש העולמי לאחר מספר שנים קצר של שירות במסגרות של חילוץ והצלה בעיקר באזור התעלה האנגלית  , בד בבד עם הצמיחה בפופולאריות של סירות אלו , החלו להופיע יצרנים שונים ורבים בעולם אשר יצרו את הסירות החצי קשיחות במגוון רחב של עיצובים גדלים איכויות ומחירים , ההתפתחות הרבה בתחום עיצוב הפלסטיקה תרמה תרומה משמעותית וכן סוגי שרפים דבקים  וגומי מתקדמים יותר וחזקים יותר אשר פותחו בעולם החלו לשמש את היצרנים ולאורך השנים לייצר סירות חזקות יותר מהירות יותר וחסכוניות יותר , הסירות החצי קשיחות טפסו את מקומן העולמי ככלי שירות המתאים כמעט לכול משימה בכול מקום בעולם ובמובן מסוים גם בהתאמה לכול כיס ולכול תקציב.

 

סגור לתגובות.