גלריה

הקפת העולם הראשונה לשייט בודד Sir Francis Chichester

ב – 27 לאוגוסט 1966 , יצא פרנסיס צ'יציסטר על סיפונה של היאכטה "  ג'יפסי מות' " מפלימות אנגליה לדרכו וחזר לאותו מקום  ב- 28 במאי   1967לאחר 226 ימי הפלגה מסביב לעולם השלמת ההפלגה הפכה את פרנסיס צ'יציסטר לאדם הראשון שהקיף את העולם בהפלגה  , הקפת בדד  אמיתית מהירה ומתוכננת ממערב למזרח  (ההקפה המתועדת הראשונה נערכה בידי  סלוקום אשר  הקיף את העולם ב – 1898 במשך שלוש שנים ועצירות רבות בדרך על סיפונה של ספינת דיג מעץ ) .

 פרנסיס צ'יציסטר יצא לדרכו על סיפונה של המפרשית ג'יפסי מות' , מפרשית באורך 53 רגל , מערך קאצ' , שטח מפרשים כולל של כ- שמונה מאות חמישים וארבע רגל מרובעים , אשר נבנתה ע"י מספנות קאמפר אנד ניקולסון(Camper & Nicholsons) ותוכננה ע"י מעצבי יאכטות מהמפורסמים והידועים בעולם (John Illingworth and Angus Primrose.) , הפלגת הבדד של צ'יציסטר קבעה מספר שיאים עולמיים חדשים בהיסטוריית  השיט העולמי  .

  • הקפת העולם הראשונה  והמהירה ביותר ביאכטה קטנה .
  • הלג הימי הארוך ביותר בהפלגת יחיד (15500 מייל ימי , יותר מכפול מהשיא הקודם)
  • קביעת שיא מהירות ממוצעת בהפלגת יחיד (1400 מייל ימי בתוך שמונה ימי הפלגה בלבד)
     
Gipsy Moth IV Sailing

Gipsy Moth IV Sailing

את התוכניות הראשונות להפלגת הבדד מסביב לעולם  ערך צ'יציסטר במהלך המחקר אותו ערך לצורך כתיבת הספר "לאורך נתיב הקליפרים "   (Along the clippers way  )   ספר אשר עסק בנתיבי השיט המסחריים בין אירופה למזרח הרחוק , כוונתו של צ'יציסטר הייתה לתכנן את נתיב ההפלגה להקפת העולם המהירה ביותר באותו המסלול בו הפליגו ספינות הקליפרים המסחריות  בעבר ולנצל בתוך כך את נתוני הרוח באזורי האוקינוס הדרומי ולתרגם אותם לביצועי שיט מהירים ושיא עולם חדש הן בזמן השיוט והן בעצם קיומו של שיוט כזה ליאכטה פרטית המופעלת ע"י שיט בודד (ציציסטר התכוון לרדת ממאה ימי הפלגה בין אנגליה וסידני ) הפלגתו ההיסטורית בנתיב הקליפרים הייתה ראשונה בשרשרת שיוטים מפורסמים   ( vendee globe , Volvo ocean raceשנערכו שנים לאחר מכן בידי  שיטים רבים ומפורסמים כדוגמת אלן מקקרתור ורובין נוקס ( ROBIN KNOX , ELLEN MACARTHUR )

בסיומה של הקפת העולם  המוצלחת והמרשימה של צ'יציסטר הוענק לו בידי המלכה תואר אצולה בריטי והיאכטה עצמה גם קנתה מקום של כבוד במוזיאון הימי הבריטי ובמשך שנים רבות הייתה מוצגת לקהל הרחב , לאחר 40 שנות עמידה וחוסר טיפול נאות מצבה של היאכטה הדרדר אט אט והיא החלה להירקב , מגזין השיט העולמי (yachting  monthly) אשר הבין את חשיבות כלי השיט המיוחד הזה כאבן דרך במורשת הימית העולמית בכלל והבריטית במיוחד , פתח בקמפיין מיוחד במינו במטרה לאסוף תרומות אשר יוקדשו לשיחזור יסודי ומדוקדק של היאכטה ג'יפסי מות' ובמקביל לאחר מכן עם סיום השיחזור של היאכטה לצאת לדרך במטרה לשחזר את ההפלגה עצמה   שנערכה שנים רבות לפני כן בידי סייר צ'ציסטר עצמו , הקמפיין עורר תשומת לב מרובה באנגליה ובעולם כולו  (מעבר לציון 40 שנה להפלגה עצמה חגג המגזין יום הולדת מאה לעצמו ושילב בין הארועים ) ותרומות רבות נאספו למען מטרה מיוחדת זאת , היאכטה אשר עמדה במוזיאון והייתה בבעלות הקרן הימית האנגלית נמכרה לאקדמיית השיט הבריטית בתמורה ללירה שטרלינג אחת וכוסית משקה של ג'ין אנד טוניק , מספנת  קמפר אנד ניקולסון התחייבה לשפץ את היאכטה במחיר עלות בלבד (מחיר השיפוץ בעלות בלבד עומד על 300,000 ליס"ט ) בתום חמישה חודשי שיפוץ בהם טופל הגוף המערך ושאר מכלולי הספינה בצורה היסודית ביותר בידי בעלי מקצוע מהטובים בעולם וללא שום חשבון כדאיות כספי הושקה הספינה בשנית ועמדה מוכנה לפני הקפת העולם השניה בהיסטוריה המיוחדת של כלי שיט זה .
בתאריך העשרים וחמישה בספטמבר 2005 יצאה הג'יפסי מות' לדרכה  במטרה להקיף שנית את העולם בנתיב הקליפרים המפורסם ועל סיפונה הסקיפר ריצ'ארד באגט(: Richard Bagget) , הקצין הראשון דוואי טומס(: Dewi Thomas) וראש הצוות פאול גלדר (: Paul Gelder)עורך מגזין השיט אשר יזם את ההפלגה בנוסף היו על סיפון היאכטה שני אנשי צוות נוספים , הלג הראשון של הג'יפסי מות' היה מפלימות' אנגליה לג'יברלטר שם נערכו חילופי צוות ראשונים והיאכטה המשיכה בדרכה מזרחה .
בהמשך דרכה מערבה עלתה היאכטה ג'יפסי מות' על שירטון אלמוגים באחד מהאטולים הרבים של האוקינוס הפסיפיק וניזוקה באופן חמור ביותר כולל חור גדול בגוף כלי השייט ונזק למרב המיכלולים והמערך שעל סיפונה וכול זאת לאחר שיפוץ יקר ביותר שנערך זמן קצר קודם לכן… , שיפוצים יקרים ביותר נערכו על סיפונה במספר מספנות בטהאייטי ובאוקלנד ניו זילנד ולבסוף לאחר תום סבב השיפוצים השני והלא מתוכנן יצאה היאכטה להמשך דרכה המקורית ביולי 2006  .

 
  כלי שיט רבים מאוד ליוו בפלוטילה מתוקשרת  את חזרתה של היאכטה לפלימות' אנגליה בתום מסעה השני , בעשרים ושמונה במאי 2007 עגנה הג'יפסי מות' על הרציף באותו המקום שבו סיימה את השיוט הראשון שלה מסביב לעולם כארבעים שנה קודם לכן, בנו של סיר צ'ציסטר(Giles Chichester, ) קיבל את פני היאכטה בתום מסעה השני בעת שעגנה אחר כבוד על הרציפים האנגליים , היאכטה ג'יפסי מות' השלימה בהצלחה את מסעה  השני סביב העולם לאחר 40 שנה , מאות אלפי לירות שטרלינג , אלפי מיילים ימיים ומעריצים רבים מסביב לעולם כולו אשר עקבו אחר ההיסטוריה המפורסמת של היאכטה והאנשים שמאחוריה לאורך שנות דור  .

 

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

Sir Francis Chichester

סגור לתגובות.