גלריה

ג'ושוע סלוקום – הקפת העולם הראשונה לשייט בודד

ג'ושוע סלוקום –  1844 – 1909  , הרפתקן , סופר , וימאי ממוצא קנדי אמריקאי הטביע חותמו בהסטוריית השייט העולמית בהיותו הראשון להקיף בשיוט בדד את העולם…

 

ג'ושוע סלוקום על סיפון ספינתו בסידני אוסטרליה במהלך הפלגתו להקפת העולם הראשונה .

ג'ושוע סלוקום    1844 – 1909  , הרפתקן , סופר , וימאי ממוצא קנדי אמריקאי הטביע חותמו בהסטוריית השייט העולמית בהיותו הראשון להקיף בשיוט בדד את העולם , נולד בנובו סקוטיה בשנת 1844 כילד חמישי למשפחה בת אחד עשר אחים , בילדותו בילה זמן רב עם סבו שהיה שומר מגדלור באזור מגוריהם ועם אביו אשר היה בקשרי מסחר עם קהילת הדייג במקום מגוריהם , בגיל יחסית צעיר ( 16 ) החליט סלוקום לצאת להפליג בעולם הגדול , מבקש לעצמו מרחבים וחופש קיבל עבודה בתור נער סיפון על סקוונר דיג שהפליגה  ממקום מגוריו אשר באמריקה לכיוון דבלין אשר באירלנד , מאוחר יותר לאחר חציית האוקיינוס הראשונה בחייו מארהב  לאירופה עזב סלוקום את הספינה  עליה עבד ויצא לכיוון ליברפול שם התקבל לעבודה על אוניית סוחר בתפקיד ימאי מן השורה , אוניית הסוחר "טאנז'יר" עליה יצא סלוקום להפלגה ארוכה  הייתה  בקו מסחר עם סין ובמשך מסע ימי של שנתיים הפליג סלוקום במקומות רבים ואקזוטים מאירופה למזרח הרחוק על סיפון הסוחרת דרך הונג קונג ,סייגון, סינגפור, מנילה ועוד… במהלך הפלגה זאת למד סלוקום את מקצועות הימאות וניגש לבחינות לתפקיד קצין שני אותן עבר בהצלחה , בשנת 1865 התיישב סלוקום בסן פרנסיסקו ועסק בדייג סלמון ובמסחר ולאחר מכן שב לים בתפקיד פיקודי על ספינת סוחר שהפליגה בקו סן פרנסיסקו סייאטל , לאחר מכן קיבל לידיו הספינה "וושינגטון" איתה הפליג בתור קפטן בשנת 1869 את האוקיאנוס הפסיפי בדרכו מסן פרנסיסקו לאוסטרליה וחזרה לסן פרנסיסקו דרך אלסקה , במשך שלוש עשרה שנה הפליג סלוקום על ספינות סוחר שונות בין סן פרנסיסקו אוסטרליה ויפן במשך התקופה הזאת פיקד על שמונה כלי שיט שונים תוך הפגנת מקצועיות רבה קור רוח ומנהיגות , חלק מהזמן בתור קפטן בשכר ובחלק מהזמן על כלי שיט שהיו בבעלותו המלאה או החלקית בחוזי התקשרות כאלו ואחרים מול חברות ספנות וחברות סחר באותם ימים.
בשנת 1895 בעודו מהרהר ביציאה להפלגת בדד סביב העולם פגש סלוקום  חבר וקפטן  מקומי שהבטיח לתת לו ספינה מתאימה בגודלה ובתכונותיה עבור ההפלגה המתוכננת "הספינה מתאימה למטרותיך אך זקוקה לשיפוץ ועבודות הכנה תוכל להשתמש במספנה המקומית לצורך העניין" אמר הקפטן….הספינה  ספינת דיג , בנויה מעץ באורך שלושים ושישה  רגל ותשעה אינץ' אשר שמשה  בעיקר כספינה לדיג צדפות  במפרץ צ'אספיק בעלת מערך סלופ עברה תקופת שיפוץ והכנות  להפלגה הגדולה שלו מסביב לעולם , חיזוקים נערכו בגוף הספינה ובצלעותיה , שטחי אחסון גדולים הותאמו בבטן הספינה בעיקר בחלקה הקידמי במחסן המקורי שלה  , ציוד רב  והספקה להפלגה ארוכה הוכנסו לספינה ושם חדש הוענק לה SPRAY – , עם סיום ההכנות הרים סלוקום מפרשים (בגיל חמישים ואחת) ויצא לדרכו במטרה להקיף את העולם לבד זמן רב לפני שהמונח "SINGLE HANDED SAILING"  הפך למטבע לשון בעולם השיט העולמי ,   ה- SPRAY  יצאה לדרכה באפריל 1895 מבוסטון ארה"ב הפליגה 46,000 מייל ימי סביב העולם וחזרה לאחר שלוש שנים  ב1898    ממסעה ההיסטורי .

ספינת הדיג spray שניתנה לג'ושוע במתנה ושופצה לקראת הקפת העולם ההיסטורית.

sailing yacht spray

ציוד הניווט אותו לקח סלוקום לדרך כלל שעון  מעורר שמחוג הדקות היה חסר בו ודף פרסומת שמצא עליו הייתה מצויירת מפת כדור הארץ בקווים כללים ביותר , סיפור הפלגתה של SPRAY   נכתב לימים ע"י סלוקום  בספר שהפך לרב מכר (יצא לאור בשנת 1900), סלוקום התברך ביכולת כתיבה מיוחדת במינה והספר נחשב ליצירה ספרותית מרשימה שתורגמה לשפות רבות ומודפסת עד היום במהדורות חדשות . 

 
בשנת 1902 רכש סלוקום את ביתו הראשון על האדמה בית חווה באי קטן במסצ'וסטס  ארה"ב והמשיך להפליג בכול שנה בחורף לאזור הקריבים וחזרה בקיץ לביתו בניו אינגלנד , בנובמבר 1909 בהיותו בן 65  הכין סלוקום את ספינתו להפלגה נוספת לכיוון דרום אמריקה ויצא לדרך לבד כהרגלו , סלוקום וספינתו לא נראו עוד מעולם מאז הפלגה זאת וניחושים רבים סובבים את  סיבת העלמו בים , הסברה המקובלת היא שסלוקום נפגע ע"י ספינת קיטור אשר התנגשה בו , סברה נוספת היא פגיעת לוויתן שהטביעה את ספינתו , ניחושים נוספים וספקולציות הועלו במשך השנים , משולש ברמודה גם הוזכר תמיד בהקשר להעלמו של סלוקום  בים , רישמית אין איש יודע את סיבת העלמו ותעלומה זאת תשאר כנראה ללא הסבר חד משמעי ומספק .

סגור לתגובות.